Brev:
Rod i rytmen
11. februar 2013
Alder:
8 mdr.
Rod i rytmen
Hej Helen
G er 8 måneder, godt spisende og en glad dreng, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal fordele dagens måltider. Primært fordi vi starter så tidligt. Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
Kl. 5.30 står vi op. Det kan ikke trækkes/skubbes/skydes, for G har stor afføring, og så er vi begge ret vågne. Og kort tid efter kommer storebror også op, og så kan man ikke gå i seng igen ifølge G.
Kl. 6.30 spiser han havregrød med frugtmos, vand i kop, noget brød i hånden at bide af.
Kl. 7.30 lægges han til lur. Da kan han ikke mere. Sover til ca. kl. 9.
Kl. 9.30 bolle med banan, frugtmos, noget i hånden at bide af, vand i kop.
Kl. 11.00 flaske med modermælk.
Kl. 11.30 lur igen i barnevognen. Sover ml. 75-120 minutter. Oftest ca. 90 minutter.
Når han kommer op, får han rugbrødshapsere og grøntsagsmos.
Og så derfra går der lidt kludder i det, for han vil helst ikke sove mere, men han kan jo ikke klare sig til kl. 18.30/19.00, hvor han kommer i seng. Halvdelen af ugens dage rykkes formiddagsprogrammet ved at han sover lidt længere, eller ikke vil sove når han bliver lagt ud til anden lur, og så behøver han ikke en tredje lur. Men den anden halvdel af ugens dage behøver han den, og det passer altid skidt, for det er lige dér hvor storebror skal hentes, så det bliver meget op og ned og ud og ind, og det kan han ikke sove igennem.
Alternativt skal jeg lægge ham efter kl. 16, og så ved jeg, at han ikke kan sove før kl. 20.30/21 om aftenen, og så ryger hele rytmen.
Kan du hjælpe os med at komme lidt videre? Det har været sådan her længe – et par måneder. Om halvanden måned starter han i dagplejen, og hun skal nok få rytme på ham, men både for min og hans skyld vil jeg gerne gøre dagene lidt bedre.
Når han kommer op af anden lur, får han youghurt med frugt, bolle i hånd, vand af kop. Og så får han øllebrød eller grød omkring kl. 16.
Grøntsagsmos med kød/fisk, som tager udgangspunkt i vores aftensmad ca. kl. 17.30.
Kl. 18.30 får han en lille flaske vælling. Og så bliver han lagt ca. kl. 19.
I øjeblikket spiser han for meget om natten, men det er udløst af en tre uger lang sygdomsperiode, hvor han nogle dage stort set kun ville have modermælk. Han er meget urolig, og jeg er inde ved ham flere gange, inden jeg går i seng ca. kl. 22, hvor han får bryst igen og så falder der lidt ro over ham. Til kl. 1 så får han bryst og kl. 4.30, så får han bryst. Jeg ved godt at en af disse amninger skal væk, men det bliver ikke en kamp lige nu. Jeg nævner der bare for at du har et helt billede af hans mad-/væskeindtag.
Har du nogle forslag til en ny rytme? Og evt. anden fordeling af mad?
Undskyld, hvis det blev lidt rodet, men det ER lidt rodet, og det er problemet:)
Mange hilsner
AH