Svar: Søvn om natten efter opstart i vuggestue
11. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at jeres dreng reagerer med dårlig søvn, i forbindelse med at han nu køres ind i vuggestue. Og det handler om flere ting.
For det første så skal alt hvad han oplever om dagen bearbejdes i søvne om natten. Når han sover, så skifter hans søvn imellem forskellige stadier og hver enkelt stadie giver barnet noget særligt. I stadie 1 og 2 øger barnet sine motoriske færdigheder og humøret bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes barnets hukommelse og immunsystem, kroppen udskiller væksthormon, muskler og knogler opbygges osv. Derudover er der også REM-søvnen som er drømmesøvnen og når vi drømmer, så bearbejdes alle dagens oplevelser. De bliver sorteret og lagret i barnets hukommelse og derfor siger man at man "bliver klogere af at sove".
Og der er meget nyt at bearbejde for jeres dreng og derfor meget at drømme om natten. Der er nye rutiner, nye mennesker, stemmer, nye børn og voksne. Det er svært at forholde sig til alt det nye og han er jo stadig så lille at man ikke kan forklare ham, hvad der sker og han kan heller ikke give udtryk for sin usikkerhed eller sit behov med ord ...
Han er også stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når I går fra ham. Han ved ikke om I kommer tilbage og kan heller ikke forholde sig til tid. Derfor ved han ikke om I kommer tilbage efter 5 minutter eller efter 5 timer. Alt er nyt og alt er naturligt svært.
Og det er svært at være adskilt fra jer og derfor søger han jer naturligt ekstra meget, når han er hjemme. Jeg plejer at sige at hans mor-depot eller far-depot skal fyldes ekstra godt op, netop for at han har noget at tære af, når han skal undvære jer om dagen. Derfor er det helt naturligt at han klynger sig mere til jer derhjemme og om natten. Det er helt naturligt at han har ekstra brug for tæt fysisk kontakt og nærhed.
Hvis I har mulighed for at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng sammen med jeres, så er det en idé. Det kan gøre at han på en gang lærer at sove i egen seng og I samtidig kan give ham den nærhed han har behov for. I kan lade ham holde i jeres hånd, berolige undervejs i løbet af natten, uden at I behøver stige ud af jeres egen seng og hvis han har behov for mere end en hånd, så kan han krybe ud og putte sig ind til jer ...
Nogle forældre vælger også at sove på børneværelset i en periode, for at lære barnet at sove der og ikke komme ud af værelset om natten og for også at kunne berolige barnet med det samme han vågner, så han ikke føler sig alene ... Personligt ville jeg nok foretrække at være i min seng :)
Og så kan I også gøre det at I som nu, tager ham ind til jer, men når han sover, flytte ham tilbage til egen seng igen. Det kan nogle gange hjælpe at lade ham falde i søvn i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Når han vågner om natten, så forsøge at berolige ham, og hjælpe ham videre i søvnen i egen seng og hvis han ikke kan dette, så tage ham ind til jer. Når han så sover godt og pladsen er ved at være for trang, så flytter I ham tilbage til egen seng igen. Det at han oplever både at falde i søvn i egen seng og vågne i egen seng om morgenen kan gøre at han på sigt bliver lettere at få til at sove videre i egen seng hele natten...
Lige nu skal tiden arbejde for jer og det er som sagt helt naturligt at han reagerer:)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske