Svar: Mundmotorik og langsom spiseopstart
11. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære madbekymrede mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg er nu ikke så bekymret, for din datter lyder interesseret i mad. Hun vil gerne sidde med noget selv, hun vil gerne smage, gumle, prøve at holde både mad og ske i hånden og har på den måde en interesse i hvad der foregår - og det er rigtig godt. Så skal teknikken nok komme hen af vejen :)
Det kan naturligvis godt være at din datter mundmotorisk har brug for lidt støtte og jeg tænker at det her er rigtig godt netop at give hende større stykker mad i hånden, frugtbåde, agurk, rugbrødsbjælker, kogte blomkåls- eller broccolibuktter osv. som hun selv kan sidde med og gumle på. Det hjælper hende til at bruge både kæbe og tunge og det giver hende også en fornemmelse for smag, konsistens og samtidig lærer det hene, hvor maden kan placeres i munden, uden at brækrefleksen påvirkes. Det giver altså god mening at lade hende sidde og gumle på noget selv og ofte vil det være rigtig godt, at starte hvert måltid med mad i hånden og så følge efter med lidt skemad bagefter.
En ske er hun for lille til at spise med, netop fordi den vendes på hovedet og maden falder af før den rammer munden. Det kan være lettere med en gaffel ... Men hun må naturligvis gerne få en ske i hånden og du kan så samtidig give hende noget med en anden ske.
Nogle ergoterapeuter er rigtig gode til mundmotoriske øvelser hos børn og det kunne måske hjælpe at tale med en sådan. Jeg ved at nogle kraniosakral terapeuter også kan arbejde med børns mundmotorik, hvordan det helt foregår ved jeg dog ikke ... men bare til orientering.
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du forsøger at holde en fast rytme i løbet af dagen, en rytme, hvor din datter får tilbudt skemad, når hun vågner, vand af kop og mælk 4 gange dagligt, før hun sover. Den faste rytme er med til at påvirke hendes indre ur og dermed også hendes fornemmelse for mæthed og sult. Det er naturligt lettere at få hende til at spise, hvis hun føler sig sulten og parat, når maden serveres.
Det er vigtigt at du ikke fokuserer på mængden men på rutinerne omkring måltidet. Ud over faste spisetider, så er det at hun sættes i den høje stol, sidder overfor dig, I spiser sammen, taler om måltidet osv. vigtigt. Og hun lyder til at være en pige, der er rigtig meget opmærksom på hvad der foregår omkring hende og som skal hjælpes lidt med at holde fokus på maden og det at spise.
Start hvert måltid med mad i hånden, som hun selv kan spise, sidde og gumle på og imens gør du skemaden klar. Hun ved at nu er det spisetid, hun har gumlet på lidt forskelligt og har fået sat lidt gang i spyttet osv. og vil derfor være mere klar til også at spise skemaden.
Lad hende spise 1-2 skeer og når hun så vender hovedet væk, så giv hende vand at drikke, snak lidt, giv hende en ske eller gaffel eller mad i hånden, som hun stadig selv kan sidde med og prøv så at fange hendes opmærksomhed igen "hej skatterpige, er du klar, mmm mam mam, smager godt" og så åbner du din egen mund, så hun spejler sig i dig og ind med skeen. Hele tiden hjælpe hende med at holde fokus på det at spise, og give maden i en lind strøm, men også give hende de pauser hun behøver ind i mellem.
Du nævner kartoffelmos og at det virkede med storesøster. Jeg tror hende her er anderledes. Jeg tror hun har brug for mere smag og kartoffelmos er for kedeligt og for klægt .. Hun skal have mad, der smager af noget og det kan være mos fra glas eller hjemmelavet med. Hun må f.eks. gerne få sovs på sin mos. Det kan være med til at give smag og giver også ekstra fedtstof. Hvis du laver en kødsovs, hvor kødet står og simrer på panden med løg, tomat, timian og oregano, så må hun meget gerne få lidt af dette. Det samme gælder en ret som f.eks. boller i karry - det smager og det må hun gerne få.
Du skal naturligvis sikre at konsistensen er noget hun kan kapere - mosen skal være lind og sovset, men den skal smage, det må ikke være kedeligt som kartoffelmos alene f.eks. kan være ...
Det er rigtigt at hendes indtag af gluten skal stige gradvist og derfor er det godt at holde sig til havregrød og øllebrød, samt vælge rugbrød fremfor de lysere brødtyper. Men lidt gluten må hun gerne få :) Det er det samlede indtag, så hvis du både giver hende pasta, lyst brød og flerkornsgrød, så bliver det måske lidt for meget i forhold til hendes alder, men hvis hun kun får en af delene, så vil hun sandsynligvis ikke få for meget ... Du må prøve at vurdere det dag for dag og prøve at finde balancen mellem at hun jo også skal spise og synes det er dejligt at spise :)
Hvis du bager med rugmel og synes det bliver for bittert så skal du måske prøve at bruge mindre rugmel og bruge mere af de andre meltyper :) Her er du nødt til at forsøge dig frem og se hvad blandingsforhold I synes smager bedst :) Det kan være en god idé at komme lidt havregryn i dejen.
Når du giver hende små hapsere ind i munden, så er det en fordel, hvis du kan få dem lagt ind i siden af munden på hende. Her vil hun naturligt tygge sammen om dem med det samme. Det er lettere for hende end hvis hapserne kommer ind forrest i munden, det kræver ekstra teknik at få det bevæget med tungen til siden og få tygget sammen.
Og ja - øvelse gør mester og det er rigtig fint at gå stille og roligt frem, men dog også appelerer til hendes nysgerrighed og smag :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes friske frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur derefter
Frokost 12: Tilbydes agurkeringe, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller fra frost, eller det kan være hjemmelavet. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes friske frugtbåde i hånden at sutte på selv, og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes en brødskorpe, agurk eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er jeres mad og mad der smager af noget. Hun hjælpes med at holde fokus. Måltidet sluttes af med at hun igen får lidt at sidde med i hånden af jeres mad og sidder med ved bordet imens I spiser færdig. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske