Brev:
Mundmotorik og langsom spiseopstart
11. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Mundmotorik og langsom spiseopstart
Hej Helen
Min yngste datter er lige blevet 7 mdr. Hun har været "på flasken" de sidste par måneder og vi startede op med fast mad i december da hun var ca. 5½ måned, så har altså været i gang i 1½ måned. Men jeg synes det går utroligt langsomt.
Når hun skal have flaske går det bedst når hun får lov selv. Jeg synes hendes håndmotorik er imponerende for hun kan holde flasken med den ene hånd og med den anden hånd gribe et dyr i kravlegården, som hun ligger og slår med samtidig :-)
Hun har også meget hurtigt lært selv at holde og drikke af en kop (altså med låg!).
Spisningen er straks en anden sag. Det tog ca. 2 uger før grøden begyndte at blive i munden i stedet for bare at blive skubbet ud af tungen. Men hun er stadig ikke rigtigt interesseret i den. Jeg har sørget for at give hende det samme flere dage i træk så hun kan nå at vænne sig til smagen, har også prøvet lidt forskelligt (risgrød med godt med æble så det er sødt, kartoffelmos med og uden gulerod, har også prøvet en "købegrød" da de har ry for at være populære) , har både givet hende mad lidt tid efter at hun har fået flaske, så hun ikke var for sulten, men har også (på råd fra dig) prøvet at starte med at give hende fast mad som det første når hun vågnede så hun netop var sulten.
Jeg har snakket med vores "vagt-sundhedsplejerske" fordi jeg er bekymret og hun mente at det måske var mundmotorikken der halter, at jeg skulle prøve at stimulere den med en tandbørste og at jeg skulle holde en pause fordi min frustration måske smitter af på min datter og så starte op med lidt grovere grød.
Jeg synes ikke jeg sidder og udstråler frustration men man kan jo aldrig vide, så for en uge siden holdt jeg 3 dages pause, hvor hun kun fik mælk af flaske samt frugt i et såkaldt madnet. Hun vil meget gerne sidde og spise banan, melon, moden pære o.l. af dette madnet hvor hun uden risiko kan spise selv. Jeg har en ide om at det med selvstændigheden har noget at skulle have sagt - altså at hun bare helst vil selv. Hvis jeg giver hende mad med ske så prøver hun også at fange skeen og synes den er vældigt spændende at sidde med - selv. Så som regel får hun én ske og så har jeg en anden og når hun så gaber for at bide i sin ske så "sniger" jeg noget mad med ind fra min ske. Hun protesterer normalt ikke, men virker heller ikke interesseret. Jeg har også prøvet at give hende den ske som maden er på men ofte starter hun med at vende den og bide i skæftet først og når hun så vender og bider i ske-enden så er maden grattet ind i hånden.
Vagt-sundhedsplejersken som jeg snakkede med foreslog at jeg prøvede med lidt grovere mad når jeg startede igen og jeg har nu prøvet at lave havregrød. Den første dag gik det faktisk fint. Hun spise ca. 1 spiseskefuld hvilket er meget for hende, normalt bliver det ikke til mere end et par teskefulde. Men efterfølgende er det ikke rigtigt gledet ned. Det hænger så muligvis sammen med at hun samtidig er blevet forkølet (igen!). Jeg tænker at det nok ikke er nemmere at synke hvis man er godt stoppet.
Havregrøden hænger så til gengæld lidt bedre fast på skeen end den tynde grød og jeg har fundet ud af at hvis jeg giver hende grød på en ske hvor grøden vender nedad så kan hun faktisk godt spise noget af den. Hun har nemlig heller ikke rigtigt fundet ud af at bruge tungen til at tage mad af skeen når den vender rigtigt (med madsiden opad) men kan godt skrabe det af når grøden vender ned mod tungen. Så når JEG made hende er det også noget med at skrabe lidt af mod overkanten af munden, hvilket måske også er en lidt klæg fornemmelse.
På råd fra dig har jeg ristet nogle skiver rugbrød på brødristeren, skåret dem i stænger og givet hende dem. Det har været et stort hit. Måske også fordi hun oven i det hele har fået sine første to tænder i undermunden. Til at starte med røg det meste ud af munden. Ikke fordi hun spyttede det ud men det virkede som om hun ikke rigtigt har styr på hvad der sker med maden så jeg tænker at vagt-sundhedsplejersken måske har ret i det med at mundmotorikken ikke er helt på plads - så hun ikke kan finde ud af at synke. Hun er så blevet bedre til at styre det så nu kommer det meste af brødet ned i maven. Men hun bliver tit generet af noget der sætter sig fast - jeg tænker at hun ikke helt får sunket det, så hun sidder og hoster og laver lidt brækbevægelser. Hun klør bare på og tager noget mere brød, men det er ikke rart at se på.
Eftersom det gik så godt med det ristede rugbrød prøvede jeg at smøre lidt leverpostej på nogle meget små firkanter rugbrød og give hende dem. Det vil hun også gerne. Så en enkelt dag nåede hun helt op på ½ skive rugbrød i kombination af ristet og uristet med leverpostej! Så tænker jeg at det måske kan være lidt lige meget at det ikke går så godt med grød og mos men så bliver jeg lidt nervøs for om hun får for meget gluten på en gang når nu netop det ikke gives i kombination med grød og mos, men bare som supplement til MME. Man skal jo helst starte langsomt med glutenholdigt mad.
Kohberg laver noget rugsandwich som jeg har overvejet at give hende fordi det er "blødere" end rugbrød, så hun måske ikke så nemt får noget til at sidde i halsen men der er væsentligt mere hvedemel i end i rugbrød, så jeg ved ikke om det også er lidt "risikabelt" ifht. for meget gluten. Øv jeg synes det er svært - også selvom jeg har prøvet madopstart én gang før med storesøster. Dengang tog det også tid at komme i gang, men hun fandt ud af at kartoffelmos var dejligt og så droppede vi al den anden grød og så kørte det derudaf med grovere mos og brød osv.
Jeg vil gerne høre hvad du tænker om dette. Jeg ved godt at man ikke skal sammenligne børn og at de udvikler sig forskelligt. Og på andre områder udvikler hun sig fint. Jeg syntes det gik meget langsomt med at ville ligge på maven, men for en måned siden fandt hun ud af at trille og hurtigt efter begyndte hun at krybe og hun gør ivrige tiltag til at komme op og kravle. Når hun ikke lige er for forkølet så er hun glad og nysgerrig og pludrer og følger med i hvad der foregår.
Men lige med maden har jeg opfattelsen af at det helst skal følge "normen" med at komme i gang senest ved 6 mdr, hurtigt at komme i gang med noget grovere, starte op med noget glutenholdigt og få præsenteret en masse forskellige smagsvarianter inden barnet begynder at bliver forbeholdent overfor noget nyt. Og det er planen at hun skal starte i dagpleje om ca. 2 måneder. Så det bekymrer mig faktisk at vi er bagud lige på dette punkt. Er det normalt - varierer det i virkeligheden ligeså meget som alt andet med børn eller bør jeg være bekymret. Og hvad gør jeg smartest?
Jeg tænker selv at det er en kombination af følgende:
- Vil helst selv
- Hun har de sidste to måneder i en stor del af perioden været forkølet, haft mellemørebetændelse og fået tænder hvilket altsammen kunne gøre det endnu mindre behageligt at tygge og synke
- Bøvler nok lidt med mundmotorikken
Herudover er der så spørgsmålet om for meget gluten. Om det er et problem hvis vi prøver at fokusere på rugbrøden som hun synes er interessant selvom et glutenholdigt produkt så udgør en stor del af hendes kost?
Skal vi regne med at det bare er et spørgsmål om øvelse gør mester så om en uge eller to finder hun selv ud af at vende tungen så hun kan få mad af skeen selv om den vender rigtigt?
Og at vi skal fortsætte med at give hende brød som hun gerne vil have selvom hun sidder og kløjs lidt i det (og det er altså små bidder jeg giver hende ½x½cm).
Eller hvad kan vi gøre for at hun lærer det?
Et sidespørgsmål: Vi prøvede at lave nogle boller selv i weekenden af rugmel, boghvedemel og hirseflager og de har en meget blødere konsistens men har også en ret bitter smag. Du har jo mange opskrifter og erfaring med madlavning så tænker du at vi har blandet noget forkert eller skal man f.eks. huske at tilsætte noget når man bruger rugmel for at det ikke bliver for bittert?
Glæder mig til at høre fra dig
Den mad-bekymrede mor