Svar: Vitamintilskud eller ej?
11. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Teresa
Tak for dit brev :)
Ud over D-dråber og jern, som anbefales til de mindste børn, er det normalt ikke nødvendigt at give ekstra vitamintilskud til børn, der spiser sundt og varieret.
Der er enkelte undtagelser f.eks. anbefales det at børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler, eller tørklæder), får et dagligt tilskud af D-vitamin igennem hele barndommen.
Din dreng lyder til at få sit daglige behov for vitaminer og mineraler dækket via en sund og varieret kost. Det lyder derfor ikke nødvendigt at tilbyde ham ekstra tilskud.
Hvis du på et tidspunkt ønsker at supplere ham med en multivitaminpille, så bør du vælge en vitaminpille beregnet til børn i 1-10 års alderen. Fødevarestyrelsen anbefaler ikke at man giver børn høje enkeltdoser af vitaminer eller mineraler.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske