Svar: Fra favn til seng
10. februar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære AH
Hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og stort tillykke med at I har fået en lillebror :)
Jeres lillebror har ganske rigtigt en alder lige nu, hvor separationsfasen gør sig gældende og hvor han derfor naturligt har rigtig svært ved at give slip på dagen og alle oplevelserne. Det er en alder, hvor han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at du ikke har forladt ham og hvor han naturligt også øver sig i at være uden dig. Måske er han begyndt at kravle eller gør tegn til dette og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, i hvert fald fortæller du at han rejser sig ved tingene og begynder at bevæge sig lidt mere rundt og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Behovet for nærhed og fysisk kontakt er dog stadig meget stor og netop om aftenen, når han skal sove, viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Og derfor er det måske ikke lige nu at du skal øve at han falder i søvn for sig selv ...
Det er rigtig fint at du ammer ham, og han derefter skiftes, men det lyder for mig som om at han våger for meget op af denne skiftning og at han har behov for at blive ammet igen, for derefter at kunne falde i søvn. Og du må meget gerne amme ham af to omgange.
Når du ammer ham efter skiftning og lige inden han falder i søvn, så kan du prøve at vurdere, om du skal putte ham i sengen lige inden han sover helt, eller om han lige nu skal have lov til at falde i søvn ved siden af dig i din seng og så ligge der, indtil du selv går i seng igen - ammer ham igen og putter ham i egen seng, hvor han så sover indtil næste morgen tidlig.
Hvis han lige nu er ked af sengen, fordi han forbinder den med at skulle sove og det at sove er ikke rart, så kan det være udmærket at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng. Han bør her ikke falde i søvn med brystet i munden, men han skal ammes indtil han næsten sover. Han skal altså slippe brystet lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Det samme, hvis du ammer ham lige inden du putter ham i seng. Så skal du se på ham, se på hans øjne og lytte til hans vejrtrækning. Du skal putte ham fra dig lige der, hvor han næsten sover men ikke sover helt. Der hvor han er døsig og altså ikke vågen men heller ikke dybt sovende. Han skal lige registrere at du lægger ham i sengen, men være træt nok til at kunne sove og det er således nok for ham at du står der, holder dine hænder på ham, beroliger ham, giver ham din nærhed osv. Ligesom han naturligvis også skal have sin klud osv. sin godnatsang osv.
Men det lyder som sagt for mig som om at han vågner lidt for meget op og at du derfor skal amme ham igen og putte ham senere og altså når han næsten sover helt.
Lidt ligesom du næsten har forsøgt nu, men hvor han får en ekstra amning :)
Nogle gange hjælper det at putte barnet fra favn og ned i seng, hvor man lader barnet ligge på maven. Netop den store motoriske uro, kan gøre at han vil sove bedre, falde lettere til ro på maven eller på siden. Og hvor du så står med dine hænder på hans krop, lader dine hænder have lidt tyngde på ham, så han kan mærke dig (naturligvis uden at presse ham), og hvor du f.eks. stryger med hænderne op og ned af ryggen, ned over blenumsen og tilbage igen, fordi det giver ham fysisk ro og gør at han kan overgive sig til søvnen.
Separationsfasen ses både i 8-10 måneders alderen ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle og rent fysisk bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, adskiller sig fra forældrene. Og så ses det ofte igen i 13-14 måneders alderen netop i takt med at barnet begynder at gå og verden igen opleves større og nye stimuli og oplevelser kommer til:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske