Svar: Søvn og mælk - igen
9. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god beslutning hos jer, at I nu giver fuld flaske. Det giver dig overblik over hvor meget lillepigen spiser og det lyder som om at det giver en del mere ro end amning gjorde, og også som om at I begge trives med det.
Da hun stadig kun er 3 måneder gammel, så er det vigtigt at hun kun får mælk. Hun bør ikke få risvælling, det er for tidligt. Vælling anbefales først fra 6 måneders alderen. Hvis du gerne vil prøve at give hende mælk, som mætter lidt mere, så kan du prøve at give hende f.eks. Allomin 1 Extra. Det er den Allomin, som er i en gul pakke. Den er tilsat stivelse, som kan give barnet en bedre mæthedsfornemmelse og det er en fuldgyldig modermælkserstatning - det er vælling ikke.
Når det er sagt, så lyder det dog som om at det ikke er mere mættende mælk, jeres datter har brug for, men måske lidt mere mælk generelt. Det lyder som om at jeres datter måske har fået lidt tendens til at slatspise lidt og at I måske skal prøve at arbejde på, at hun spiser lidt mere af gangen, for at hun ikke behøver søge flaske helt så hyppigt, som hun gør lige nu.
Det kan nogle gange være en god idé at lægge en skiftning ind imellem måltidet. Så hun får flaske, skiftes, pludres med, leges med og få flaske igen, hvorefter hun så puttes.
Det kan også være en idé at I prøver at lægge hendes bad i løbet af dagen, gerne mellem formiddagslur og middagslur, så hun her får en flaske inden hun kommer i bad, så er der noget mad at forbrænde af under badet, kommer op af badet, frotteres godt, gøres klar til at skulle sove og får så igen en flaske at falde i søvn på. Ved at få hende fyldt lidt ekstra op i løbet af dagen på denne måde, kan behovet for flaske om natten måske strækkes lidt.
Når man er 3 måneder gammel, så har man brug for at få 1/6 af sin vægt i døgnet. Det er hendes væskebehov, hendes mælkebehov. Du skriver at hun vejer 6.3 kg og det betyder at hendes døgnbehov er 1050 ml og da hun sandsynligvis er vokset siden sidst hun blev vejet, så er hendes døgnbehov naturligt større nu. Vejer hun f.eks. 6600 gram nu, så er hendes døgnbehov 1100 ml. Det betyder at hvis hun spiser f.eks. 6-8 gange dagligt, så skal hun have mellem 140-185 ml til hvert måltid og hvis hun kun spiser 100-120 ml hver gang, så er hun naturligt nødt til at melde sig hyppigt, for at få sit behov dækket ...
Der er naturligvis børn, hvor man må acceptere at de ikke indtager deres udregnede behov, men hvor de optager maden rigtig godt og hvor de trives alligevel - og så er det sådan. Men det er vigtigt og helt naturligt at hun spiser ca hver 3 time, med max 4 timers interval og hører hun til de børn, der kun spiser 120 ml hver gang, så må hun naturligt have lov til at spise hyppigere, for at blive dækket ind. Derfor er det helt naturligt og også vigtigt at hun får mælk f.eks. kl 20, 23.30, 02.30, 06 ... og det er ret vigtigt at hun ikke springer måltider over.
Nogle gange giver det både barn og forældre mere ro at sove hver for sig om natten og hvis du tænker at det er bedst for jer, så må du naturligvis forsøge dette. Jeg anbefaler dog normalt ikke at man lægger et barn på kun 3 måneder til at sove for sig selv - dette af hensyn til risikoen for vuggedød. Undersøgelser viser at netop forældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang om natten og derfor vil jeg normalt ikke anbefale at man lægger børn til at sove alene på eget værelse før omkring 6 måneders alderen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske