Svar: Søvnen halter igen
7. februar 2013
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng ofte falder fint i søvn om aftenen. De fleste aftener, kan han efter putning med godnathstorie osv. falde i søvn i løbet af 10 minutter og det er super.
De aftener, hvor de ikke fungere, må I forsøge at fide ud af, hvad det handler om. Måske har han sovet længere til middag og hans puttetidspunkt rykket sig, ha har måske en alder nu, hvor han skal puttes 20-30 minutter senere, for at være mere parat til at sove. Måske har han oplevet rigtig mange ting, som gør at han ikke kan koble fra og sove. Her kan det være en god idé at tale dagen igennem med ham, så han får bearbejdet noget af det tankemylder han har. Måske er han sulten, tørstig, har brug for at få en banan, en godnatgrød, en kop mælk eller andet, før han puttes. Måske har han stor uro i kroppen, føler rastløshed, og har brug for at få et aftenbad, lidt massage og hjælpe til at finde fysisk ro. Måske prøver han grænser, fordi han hellere vil lege og underholdes end sove - hvilket er helt naturligt. Der kan være rigtig mange årsager til at han ikke kan sove og dermed også mange måder at reagere på.
Det lyder som om at egentlig fungerer godt med hans seng koblet til jeres og når han søger jer om natten, kryber ud af sin seng og lægger sig hos jer, så lyder det som et reelt behov, netop behov for at mærke jer, føle at han ikke er alene. Og jeg synes det lyder rigtig godt og omsorgsfuldt at I putter ham i egen seng, men giver ham mulighed for at søge jer om natten ... Du skriver dog at du helst ikke vil have at han sover hos jer om natten ...
Du kan vælge at flytte ham tilbage i egen seng. Det at han oplever at falde i søvn i egen seng, vågne, komme over i jeres seng og når han så atter sover godt, komme tilbage til egen seng igen, kan godt gøre at han bliver lettere at få videre i søvnen om natten på sigt. Det at han vænnes til at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen, kan gøre at han begynder at forbinde det at sove hele natten med netop at være i egen seng.
Det kan også tænkes at du kan få ham til at sove videre i egen seng, hvis du lægger sig så tæt på ham, at du stadig kan nå at holde ham i hånden, og han på den måde kan mærke dig. Så han ikke behøver krybe over til dig, men kan blive hvor han er, fordi han stadig føler dig tæt på ...
Hvis I har mulighed for at give ham eget værelse, så er det naturligvis også en mulighed at flytte ham ind på værelset nu. Sætte tremmerne på sengen igen og så give ham en ny rutine, hvor han lærer at sove på eget værelse i egen seng.
Det vil sandsynligvis ikke forhindre ham i at vågne og søge dig om natten, hvorfor du så må gå ind til ham og hvis det er meget vigtigt for dig at han ikke kommer ud af sit værelse om natten, så kan kan løsningen være at du sover på en madras på gulvet i en periode, så du er der, når han vågner og bliver ved med at holde fast i at han skal være i sin seng og sove der .. Når det er sagt, så synes jeg dog at man altid skal overveje meget, hvorfor man gør det man gør ... Personligt så synes jeg at børn i alle aldre skal have lov til at søge deres forældre om natten.
Børn der klynger sig til deres forældre, har naturligt brug for deres forældre. Og det er vigtigt at vi lytter til dette. Børn der vågner og er kede af det, uanset om det skyldes alder og udviklingsspring, at de er syge, at de drømmer eller andet - ja de skal naturligt trøstes og beroliges og føle sig fuldstændig trygge og derved sove videre.
Du skriver at han nogle gange "vil have sin far" og det tænker jeg også er vigtigt at lytte til. Det er helt naturligt at børn i perioder lettere lader sig putte af den ene forældre og som forældre må I gerne skiftes til at putte, skiftes til at gå ind til ham, fortælle ham at det er sovetid og ikke legetid osv. Netop fordi I også sender nogle forskellige signaler til ham. Hvis det lige nu fungerer bedre at far putter, så lad derfor far putte.
Strygetøj metoden er til putningen om aftenen, hvor han kan lære at sove i sin egen seng og finder ud af at der ikke sker noget sjov, når han skal sove. Lige nu kan han naturligt godt føle at I sidder i stuen og hygger uden ham og derfor naturligt protestere over at han så skal sove. Han vil naturligt være en del af den hygge I har om aftenen, når han er lagt i seng. Stryge tøj metoden er netop for at signalere, at der ikke sker noget sjov og han der sagtens kan lægge sig til at sove. Den kan ikke bruges ved opvågninger om natten ..:)
Vågner han om natten og er ked af det, har brug for trøst og tryghed og ro for at sove videre, så skal I naturligvis give ham dette. I kan godt give ham en sut, en puttebamse osv. der nogle gange kan bruges som substitut for jer - men det samme som mors og fars nærhed, bliver det naturligt aldrig :) Hvis han ikke har en puttebamse, kan I sagtens prøve at introducere en ...
Det var lidt tanker videre. Jeg håber du kan bruge lidt af dette:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske