Brev:
Søvnen halter igen
7. februar 2013
Alder:
2 år
Søvnen halter igen
Hej Helen
Vores dreng er 24 måneder nu og vi har stadig problemer med søvn. Jeg har skrevet til dig tidligere om det, og vi har fjernet den ene side af tremmesengen og stilt den op til vores seng som du anbefalede.. det har fungeret meget godt indtil videre. Han blev puttet i sin egen seng, og kravlede i vores seng når han vågnede om natten, og puttede sig hos os, også flyttede jeg ham over i sin egen seng når han var faldet i søvn..
Men den sidste måneds tid er det begyndt at halte lidt igen, han har været syg 1 uges tid, også er det nu endt med at han ligger i vores seng næsten hele nattenn.. Pga. han sover så dårlig, tør jeg ikke flytte ham, også er han begyndt at sætte sig op midt om natten, og blive ved med det, selvom jeg ligger ham.. og der går lang tid før han falder i søvn. Synes bare det med at få ham til at sove i egen seng aldrig vil lykkes for os.. vi vil gerne gøre noget ved det inden sommer. Så derfor vil jeg høre dig til råds om, hvordan vi bedst kommer ud af problemet..
Vores putterituel er sådan at han bliver skiftet, få børstet tænder, også går vi ind på værelset, får kigget i en bog, siger godnat, slukker lyset og sover. Det er meget forskelligt, men for det meste falder han i søvn på 10 min. men som sagt lige på det sidste gider han ikke sove og vil tilbage til stuen, ellers vil have far. Og det er åbenbart ikke så sjovt for ham at kigge i bogen længere. Det ser ud som om han prøver og trække det ud. Også vil han ikke blive i sin egen seng men vil kravle i vores seng, også prøver han at sige en hel masse ting, som jeg ikke forstår, og til sidt ender det med at han slet ikke gider at være på værelset, og vil i stuen..
Lige nu står tremmesengen stadig op ad vores seng, og jeg har så prøvet at sætte den ene side til igen, så han kan se at det er der han skal sove.. men vi har ikke lagt bundet ned, så det er sådan at han stadig kan kravle ud. Jeg har altid været imod at lade børn græde sig selv i søvn.. men hvis det ikke lykkes for os på andre måder vil jeg prøve det også.. jeg vil selvfølgelig hellere blive hos ham hvis han er ked af det, men han er bare så bevidst nu, at det føles som om det ikke fungerer.. og det største problem er nok at han kravler i vores seng om natten, og hvor jeg har svært ved at flytte ham tilbage… skal vi så bare sige at han ikke må komme til os, og blive i sin egen seng, og bare lade ham græde midt om natten…
Og det med stryge-tøj-metoden, det ved jeg ikke hvordan jeg skal bruge i dette sammenhæng, da vi har lyset slukket, så kan jeg ikke står og ligge tøj sammen i mørket, og hvis jeg går fra ham kraver han bare kravle ned og kommer hen til mig, med mindre vi sætter bunden helt ned på tremmesengen, så han ikke kan kravle ud.. (men det tror jeg nu også han kan når bundet er nede)
Men alt i alt vil jeg have råd til hvordan vi gør det. Så kan vi i det mindste prøve os lidt frem og se om der er noget der virker for os..
På forhånd tak..