Svar: At sove alene
5. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Matthieus mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Med den alder jeres dreng har nu, så vil det være en rigtig god idé at begynde at indføre lidt faste rutiner, - fordi genkendelighed giver tryghed og tryghed er vigtigt for at kunne overgive sig til søvnen. Og netop nu, kan I derfor godt begynde at putte ham på samme måde - skifte ble, få mælk, blive puttet med kærtegn, måske en klud der dufter af mor, lulles til ro med masser af nærhed. Hvis han f.eks. puttes i en voksipose eller lignende i løbet af dagen, så vil han stille og roligt begynde at forbinde denne med at han skal sove. Hvis I synger for ham, siger nogle bestemte ord osv. så vil han også forbinde dette med at sove - og han har brug for disse faste ritualer, for at kunne overgive sig til søvnen.
Det er dog ikke meningen at han skal lægges vågen til at sove og på den måde falde i søvn alene - hvis han kan det, så er det helt fint, men det er ikke forventeligt. Det er meningen at han skal flyttes fra din favn, når han er døsig. Det vil sige lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet og han tydeligt har svært ved at fokusere, gaber, næsten sover, men ikke sover helt og netop kan flyttes fra din favn, registrere at han ligger i sin seng, og så falde til ro og overgive sig helt til søvnen ved at du står ved ham, holder dine hænder på ham, synger for ham osv. Så han præcist som du skriver falder i søvn i løbet af 10-15 minutter, netop med din hjælp.
Det er vigtigt at han får mælk som en del af sit putteritual og hvis han får flaske kan du give den i din favn, eller du kan give ham den der, hvor du ønsker han skal sove. Hvis du har ham i din favn, så start med at skifte ham, svøb ham evt. og giv ham så flaske og læg så mærke til hans vejrtrækning, hans øjne og måden han spiser på. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er svøbt og det vil være fint at du f.eks. her erstatter flasken med en sut og en klud ved hans ansigt. Det giver lidt samme fornemmelse, som at ligge i din favn.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis du vælger at give ham flasken i sengen, så bør du elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hans madras, så hele madrassen løftes lidt op ved hans hoved. Han er for lille til en hovedpude. Stå ved ham og giv ham flaske, kærtegn ham, syng gerne din sang for ham, lad ham mærke at du er der og lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt, så fjerner du flasken, bliver stadig hos ham, vugger ham måske blidt, luller ham til ro og han falder så i søvn.
Det kan være en god idé i 3-4 måneders alderen at arbejde på en dagsrytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det kan dog godt tænkes at han kan have brug for en ekstra powernap og det er helt okay. Hans rytme vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre, starter på skemad, kan være vågen i længere tid af gangen, bliver mere aktiv i sine vågne perioder osv. På den måde arbejder tiden også for jer.
I kan godt forsøge at ændre lidt på hans rytme, ved at tilbyde ham en ekstra flaske sen aften før I selv går i seng. Lige nu sover han mellem 20 og 03 - og det er naturligvis dejligt, men det er mange timer uden at få mælk når man kun er 3 måneder gammel og han skal naturligt søge sit behov for mælk dækket på andre tidspunkter. Ved at tilbyde ham en flaske sen aften kan I måske ændre på hans rytme om morgenen, så han ikke behøver helt så tidlig en morgenlur. Det kan også tænkes at han i løbet af dagen måske kan sove en lidt længere lur, fordi han ikke behøver søge en ekstra flaske i dagtimerne.
En plan kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre, har evt. behov for en ekstra lille flaske, når dagen begynder.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Flaske - spiser her nogle gange over et par omgange og det er okay. Puttes til natten med flaske inden putning.
Sen aften: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Det er rigtigt at man skal overveje hvad søvnrutiner man giver sit barn. Og ja - det er rigtigt at I godt kan give jeres dreng en ekstra ro ved at synge for ham og at han naturligt vil forbinde f.eks. elefantens vuggevise med at skulle sove. Det handler om søvnassociationer. Og at synge er umiddelbart en god søvnassociation og jeg synes ikke det gør noget hvis han "kun kan falde i søvn ved at høre den". Det er for mig helt naturligt at vi skal bruge 15 minutter på at putte vores børn - også de store børn. De har brug for at vi prioriterer denne tid sammen med dem. De har brug for at vi hjælper dem med at koble fra overfor dagen og hjælper dem med at føle sig trygge nok ved at sove - og at sidde på sengekanten og synge en sang vil være trygt og dejligt for de fleste børn, - helt op i skolealderen.
Hvis jeres dreng hører til de børn, der nyder at ligge i sin seng, pludre til skyggerne på væggen og snakke lidt med sig selv, inden han skal sove, så må I naturligvis gerne putte ham i seng, som I gør nu. Det er dog vigtigt at du er det, hvis han på nogen måde er ked af det eller viser sig utryg ved at være i sengen. Han må ikke forbinde det at sove med noget som ikke er rart. Men hvis han er glad og har det godt, så må han gerne være i sin seng og slappe af på denne måde inden han er parat til at overgive sig til søvnen og når han så er parat, så er det naturligt at du som nu lige sætter dig hos ham, giver ham den ekstra nærhed, synger osv. så han der falder trygt i søvn :)
Hvis far er ked af at skulle synge, så kan en musikuro, en spilledåse eller lignende være en mulighed i stedet ...
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske