Brev:
At sove alene
5. februar 2013
Alder:
3 mdr.
At sove alene
Hej Helen.
Først vil jeg sige tak for en god og oplysende brevkasse.
Mit spørgsmål omhandler søvn, og det at falde i søvn alene. Min kæreste og jeg er ved at vende min søn Matthieu på 13 uger til at falde i søvn alene i sin tremmeseng. Det er noget vi har arbejdet med de sidste 2 uges tid.
Tidligere vuggede vi altid vores søn i armene indtil han sov, og lagde ham derefter ned i hans lift hvor han sov hele natten. Ofte kunne det tage mere end ½ time. Men jeg læste i din bog omkring søvn, at det kunne blive en dårlig vane, så vi forsøger at ændre på det.
Det vi gør nu er at vi ligger ham ind i hans tremmeseng, synger en sang for ham, altid den samme, og derefter prøver vi at gå fra ham og se om han kan falde ind i søvnen af sig selv.
Men for det meste kæmper han imod ved at græde og være frustreret over at skulle sove, også selv om han næste ikke kan holde øjnene åbne. Eller der sker det at når jeg kigger ind til ham efter 10 minutters tid, ligger han og pludrer løs og hygger sig. Når han så ser mig, smiler han over hele hovedet og virker slet ikke soveklar.
Derfor sker der ofte det, at jeg sætter mig ind ved ham, efter vi har forsøgt at få ham til at sove selv. Jeg aer ham blidt på hovedet, eller på punktet mellem øjnene og han falder i søvn inden for 5-10 min.
Hvordan får vi ham til at falde i søvn selv, eller er det for tidligt at vi forsøger det?
Og er det okay at jeg synger Elefantens vuggevise for ham hver aften, så der kommer en fast rutine for ham? Min kæreste mener nemlig at det kan blive en dårlig vane, så at han kun kan falde i søvn ved hjælp af at høre den.
Hans søvnvaner er at han falder i søvn mellem 20-20.30, sover normalt til 3.30 hvor han får en flaske. Falder i søvn igen til ca. 6.30. Derefter kan han kun holde sig vågen i ca 1 time, og sover ca fra 7.30-8.15. Den næste formiddagslur tager han igen 1-1½ time efter han vågner. Og omkring kl. 11.45-12 kan han nogle gange sove i 2½-3 timer, hvis jeg kører med barnevognen og lader ham sove uden for. Efter at have været vågen i ca 1½-2 timer, sover han igen ½-1 time, og er derefter vågen til han bliver lagt for natten.
Jeg synes at han sover mange lurer i løbet af dagen, og at han har svært ved at være vågen i mere en 1½ time ad gangen. Er det normalt?
På forhånd tak for dine svar.
Hilsen
Matthieus mor