Svar: Lidt spørgsmål om skemad og søvn
3. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil forsøge at svare på dem i den rækkefølge de stilles :)
Du skal bruge kogt vand til modermælkserstatning, hvis du ikke giver flasken med det samme. Og en flaske modermælkserstatning lavet med kogt vand kan godt laves klar og stå parat i køleskabet og opvarmes til rette temperatur, når din dreng skal have den. På den måde kan du godt genopvarme mme. MEN, en flaske der er spist af og hvor der er en rest, må ikke genopvarmes og gives. Rester skal altid kasseres.
Du kan godt fryse grøntsagsmos ned. Jeg anbefaler at du fryser mosen ren - altså uden mælk, og når du så tør mosen op i gryden, så tilsætter du mælk og fedstof før servering, så konsistensen bliver passende.
Grød kan ikke fryses ned - det bliver meget klægt og ikke så lækkert. Du kan dog godt lave en dobbelt portion og give halvdelen den ene dag og næste halvdel dagen efter. Det kan holde sig et døgn i køleskab. Der vil, når du bruger mme, ske et lille tab af vitaminer, når du opvarmer grøden næste dag, men det er så lidt at det er uden betydning. Grød og mos der har stået i køleskabet bør opvarmes og gives lunt - frugtmos kan dog godt spises uden at blive varmet.
Du kan variere mellem hjemmelavet mad og færdiglavet mad. Når I er på tur, kan det være praktisk med det færdiglavede. Det samme, hvis I forældre skal have en ret en dag, hvor der ikke er noget for jeres dreng at få. At variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad giver ofte også en god smagsvariation, en variation i tyggemodstand osv. og jo mere forskelligt jeres dreng kan få, jo bedre er det. Det er vigtigt at han får så mange forskellige fødevarer som muligt. Derfor er jeg f.eks. ikke tilhænger af at man laver en stor portion grøntsagsmos og kommer i fryseren, da der så er stor risiko for at barnet får samme mos hver dag i en meget lang periode.
Jeg vil meget anbefale dig at du køber min bog "helens bog om børn og mad". I den kan du læse om alt omkring skemad, du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få hvornår og hvordan det skal laves. Der er dagsplaner, opskrifter osv. så I måned for måned guides igennem fra skemad til familiemad:)
Med hensyn til søvn og blive puttet af far, så skal I prøve at brede putteritualet ud. Jo mere far er med til alt det der sker inden Anton puttes, jo lettere vil far have ved at tage over, hvis mor en aften ikke kan. Det vil sige, at hvis far giver aftenbad, frotterer med håndklæde, søger for ren ble, nattøj og giver flaske - jo lettere vil far så på sigt også kunne fortsætte med putningen derefter. Lige nu lyder det som om at du ammer om aftenen og så er jeres dreng naturligt afhængig af sin mor. En måde også at få far på banen er at give flaske ...
Det er naturligt at jeres dreng skal have mælk som en del af sit putteritual og jeg anbefaler at I forsøger at finde en rytme, hvor han får skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så får mælk, - bryst eller flaske, inden han puttes. Det er vigtigt at han stadig får mere mælk end skemad og med den alder han har, er det for tidligt, at erstatte et mælkemåltid med skemad. Derfor er det vigtigt at holde mængden af skemad nede, så der stadig er plads til mælk i maven også.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes grød, max 1 dl. evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - Tidspunktet varierer dog efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover en powernap måske på 1/2 times tid
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos max 1 dl. - spiser på det tidspunkt, hvor I voksne normalt spiser, måske lige nu lidt før I sætter jer til bords, men på sigt vil det være godt at I spiser sammen og hans mad tager udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20. tidspunktet kan dog variere efter hvor lang hans 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Evt. ammes.
At sove igennem, når man er 5 måneder gammel er at kunne sove 5 timer uden mælk. Nogle børn sover disse timer mellem kl 20 og 01, andre børn sover dem mellem kl 23.30-04.30 og det er også helt okay.
I vil naturligt få mere rytme og overblik over dagen og dagens forløb i takt med at Anton bliver ældre, han vil være vågen i længere tid, mere aktiv i sine vågne periode og vil naturligt også ændre søvnvaner. Og i takt med at han får mere og mere skemad, altså skemad flere gange dagligt, så kommer der naturligt ofte mere rytme. Det vil være en rigtig god idé at forsøge at holde fast i en ens rytme, så I står op på nogenlunde samme tidspunkt hver morgen og på den måde får skabt en ensartethed fremover :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske