Brev:
Lidt spørgsmål om skemad og søvn
3. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Lidt spørgsmål om skemad og søvn
Hej Helen.
Tusind tak for dit svar, som allerede har hjulpet utrolig meget på søvnrytmen og generelt dagsrytmen for vores barn.
Jeg har nogle spørgsmål om skemad, som jeg håber du kan svare på.
- Må modermælkserstatning genopvarmes?
- Hvordan er det med at fryse mos og grød ned?
- Såfremt at modermælkserstatning ikke må genopvarmes, kan man så spise grød fra køleskabet, hvor der er modermælkserstatning i uden at det bliver varmet igen, eller er der for stor risiko for bakterier?
- Hvad er din holdning til købemad, og er der noget som du vil anbefale? Jeg tænker på, når vi er på farten, hvordan jeg skal gribe det an?
I forhold til putning af vores søn, Anton, om aftenen, så er det kun mig, der har gjort det indtil nu. Da min kæreste forsøgte en aften, blev Anton dybt ulykkelig, selvom han forsøgte på at gøre det samme som mig. Vi tog Anton med ind i stuen igen, så han kunne falde til ro, og så gjorde jeg det lidt senere, og det gik som det plejer.
Dette er vel helt normalt? Synes du, vi skal forsøge igen, at min kæreste gør det, eller skal vi vente til en dag, hvor jeg ikke er hjemme, så Anton formentlig har nemmere ved det med sin far? Jeg har ikke noget imod det er mig, der gør det, men Anton skulle jo gerne kunne puttes af sin far en eller anden dag.
Antons dag starter mellem 7-8, som jeg tænker er rigtig fint. Det kan dog svinge fra kl. 20-22 for hvornår han bliver puttet til natten - det er vel normalt for denne alder (5 måneder), fordi lurene i løbet af dagen svinger i længde? Vi overvejer snart at starte på 2 måltider skemad om dagen, fordi det ene går så godt, og han kan spise en del, men så kan det jo godt svinge for, hvilket tidspunkt på aftenen, det skal gives. Den ene dag kan det være kl 18, og den anden dag kl 19.30. Er det okay?
Lige nu ammer jeg ham, når han vågner fra sin 1. lur, hvor det er forskelligt hvor meget han vil have, og så går der lidt tid før han skal have skemad. Hvornår skal han ikke tilbydes amning inden han skal have frokost? Det kommer måske af sig selv.
Venlig hilsen
T.