Svar: Eftermiddagslur inde på eget værelse
3. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng forbinder sin seng med natten og derfor som om at han føler det ganske forkert at skulle sove i sengen om dagen. Putter I ham i barnevognen, kører en tur i bilen eller puttes han hos dagplejer - altså steder, som han ikke forbinder med nattesøvn, så kan han faktisk godt sove. Det viser også at han stadig har brug for en lur midt på dagen - eller i hvert fald mulighed for at få en lur, mulighed for at hvile sig.
Jeg vil foreslå at du om dagen giver ham hvile tid et andet sted end sengen. Han kan måske ligge på en madras, ligge på sofaen, i jeres seng - hvor du nu synes det kan være passende at han sover om dagen. Du skal signalere at det er tid til at hvile, rulle garinerne for, slukke for fjernsyn, fjerne legetøj osv. der kan appelerer til aktivitet. Det kan være en idé at spille lidt dæmpet beroligende måske klassisk musik, som han kan ligge og lytte til eller måske afspille en historie.
Det kan være en god idé at du fortæller ham på forhånd, hvornår hviletiden er slut, så han ved at der er en ende på at skulle ligge og slappe af. Det er helt naturligt at børn i 2 års alderen protesterer mod at skulle sove til middag og det er vigtigt for dem at vide, at det "slutter igen". Nogle gange kan det f.eks. være en idé at sætte et ur til at ringe og når uret ringer, så er han færdig med at sove - vælg en blid vækketone, hvis han falder i søvn ...
For ofte vil han naturligt falde i søvn, hvis han hjælpes til at slappe af. Og sover han ikke, så er det okay, men så har han haft muligheden og det er vigtigt. På samme måde vil det sandsynligvis hjælpe ham at du ikke siger "du skal sove", men i stedet siger at han netop skal hvile sig.
Et mellemmåltid inden han skal slappe af kan være en god idé. Det kan være en banan eller en grovbolle eller lignende (ikke noget der er for sødt, gerne noget med et højt fiberindhold) og måske et glas mælk inden han så lægger sig og slapper af.
Det er også vigtigt at I søger for at have et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen, uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis han i weekenden sover måske 1 time længere om morgenen end han gør til hverdag, så vil han naturligt have sværere ved at sove til middag, når du prøver at putte ham. Jo mere ens dagene er, jo mere stabilt kører hans indre ur og jo mere vil han naturligt føle behov for en lur midt på dagen :)
I min bog "Helens bog om børn og søvn", har jeg skrevet et kapitel, der handler om middagslure, behov for lur, hvornår luren kan springes over osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske