Svar: Fra slyngevugge til flad seng
1. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Sasja
Tak for dit brev og velkommen til :)
At blive vugget og bevæget er vigtigt for det lille barns udvikling. Når barnet vugges, så stimuleres barnets balance. Vores indre øre sanser kroppens position og bevægelse og opfatter således ikke kun lyd. Vores indre øre består blandt andet af en snegl, som er fyldt med væske og når barnet vugges, så påvirkes denne væske og bevægelserne opfanges af hjernen og barnets balance og dermed også motorik stimuleres.
Det er således ikke forkert at I vugger jeres tvillinger, når de skal sove. Det har været naturligt for dem at falde til ro på denne måde og det har hjulpet dem et godt stykke af vejen - og samtidig styrker det deres motoriske udvikling. Men, når det er sagt, så er det dog helt naturligt at I nu synes der er behov for noget andet og at I tænker det kan være rigtig godt, hvis I kan få børnene til at sove i en stillestående seng.
Som udgangspunkt er det en god idé ikke at ændre alt på en gang. Det vil ofte være bedst at skabe nye rutiner stille og roligt og med små skridt af gangen og så justere ind og ændre hen af vejen.
Jeres børn er vant til at føle sig omsluttet. De er vant til at ligge i en lille hule, være skærmet fra lyde og lys og så er de afhængige af at blive vugget. At lægge dem direkte fra en slyngevugge og ned i en tremmeseng, der er stor og åben, kan drfor virke meget utrygt og de vil græde og blive meget kede af det.
Mit forslag til en skridt-for-skridt-plan ser således ud:
-Brug beroligende lyde, når du putter. Det kan være ”sshh-sssh” eller "ssåå-såå", det er de små ord, I ofte også bruger, når I trøster børnene. Nogle har glæde af at bruge en spilledåse eller anden form for beroligende musik, som tændes hver gang barnet skal sove og som dermed forbindes med søvn og giver ro.
- Start med at øve det om dagen f.eks. inden middagslur og når det fungerer der, så kan rutinerne overføres til øvrige dagstidspunkter og om aftenen/natten.
- Det er rigtig godt at I allerede bruger en putteklud, denne skal bibeholdes. Den er med til at minde lidt om måden de tidligere er puttet på og kan også symbolisere de stofsider, som de netop har omkring sig, når de sover i slyngevuggen.
- Hvis I har mulighed for det, så sæt slyngevuggen op der hvor I ønsker at børnene skal lære at sove, så omgivelserne er de samme.
- Når I putter i slyngevugge, så begynd at vugge den mindre og mindre. Samtidig med at I bruger lyde, beroligende ord, putteklud osv. Hvis børnene ikke siger noget, så holder i slyngevuggen i ro og kun hvis de græder, småklynker osv. så vugger I lidt igen. Vugge og holde pause, så de vænnes til mindre og mindre bevægelse.
- Det kan være en god idé at bruge en voksipose, sovepose eller lignende, så børnene stadig føler sig omsluttede og fuldstændig trygge, når de skal sove. Når de flyttes fra favn, så lægges de i stedet i sengen og ikke i vuggen. Med dem følger klud, beroligende ord osv, som de kender og forbinder med at skulle sove.
- I kan overveje om de vil have glæde af en sengehimmel for at give samme fornemmelse af at ligge i en hule. I kan også overveje at bruge brio-bedrockers eller hjul på sengen, for stadig at kunne vugge dem lidt i en overgang til at skulle sove i en stillestående seng.
- Det kan være en god idé at benytte jer af barnevognen, hvor de også kan puttes under kalechen og stadig få hulefornemmelse, samtidig med at I kan trille, holde pause og lære dem at sove uden at være i bevægelse.
- Det er vigtigt at lade dem mærke at du/I er der. Brug jeres hænder på deres krop, så de ikke føler sig alene og mærker jeres nærhed og er helt trygge.
Da du gerne vil væk fra at amme og gå over til at give fuld flaske, så kan det også nogle gange hjælpe børnene til at sove et nyt sted. De kan få flasken, der hvor I ønsker de skal sove, så de ikke oplever at blive flyttet undervejs og derfor vågner op og bliver kede af det ...
Jeg håber I kan bruge dette videre og læs meget gerne mere i min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske