Brev:
Fra slyngevugge til flad seng
1. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Fra slyngevugge til flad seng
Kære Helen,
Vi har tvillinger på snart 6 måneder (født ved planlagt kejsersnit 37+6). De er afhængige af deres slyngevugger. Vi har flittigt brugt dem, siden de blev født - i starten kun om dagen, men nu sover de også i dem om natten.
Min kæreste og jeg er meget trætte af at vippe dem og frustrerede over, at de kun vil/kan sove der eller i barnevognen, som også skal være i konstant bevægelse. Kun om aftenen efter deres natrutine omkring kl 18.30 kan vi stoppe vipperiet. Vi vipper dog igen om natten efter amning/flasker. De vågner ca tre gange hver om natten, og A. starter de fleste dage omkring kl fem.
Vi har besluttet at vænne dem af med slyngerne og har derfor købt en stor kravlegård, som vi regner med at begge med tiden skal sove i. Men vi har brug for din hjælp, hvordan vænner vi de to af med slyngerne/vipperiet, og får dem til at sove i flad seng - både om dagen og natten? Mon vi kan udfase/nedtrappe vipperiet, hvis ja hvordan gøres dette? Hvis du i stedet anbefaler, at vi 'tager en kold tyrker', altså lægger dem i kravlegården til trods for gråd, vil du så give nogle retningslinjer for, hvordan et sådan putteritual skal se ud om dagen og om aftenen? Vi har forsøgt nogle enkelte gange at lægge dem i vores seng, men uden held, de bliver meget kede af det, og vi ved ikke helt, hvornår vi skal tage dem op, hvad vi skal gøre (nusse på ryggen, hånd på maven, om der skal være slukket lys, musik mm..)
De bliver begge ammet, men vi supplerer med flasker, og de får også grød to gange dagligt. Jeg regner dog snart med at stoppe med at amme. Men et projekt af gangen...
En del af vores frustration skyldes også, at deres vågne perioder stadigvæk er relativ korte, de kan max være vågne i 1,5 til 2 timer af gangen og ofte kortere, hvilket betyder, at vi skal lægge dem i slyngerne mange gange dagligt. De har generelt svært ved at give sig hen til søvnen, så vi hjælper dem på vej med vipning, sang og stofbleer over øjnene (på anbefaling fra vores SP). Når de om dagen sover i vuggerne, skal vi vippe hele tiden, stopper vi vipningen, vågner de i ni ud af ti tilfælde efter ca ti minutter.
Sikke en smøre, jeg håber, at det giver mening. Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner fra
Sasja