Svar: 14 mdr. vil ikke spise selv
30. januar 2013
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at I nu skærer ned i jeres drengs mælkeindtag, stille og roligt skal han nu lærer helt at undvære flaske og kan i stedet drikke lidt mælk af en kop. Det vil sandsynligvis have betydning for hans lyst til at spise og netop det at spise selv, går bedre og lettere, hvis man føler sig sulten :)
Det er vigtigt at han får mange små måltider dagen igennem og han kan spise med både fingrene og en gaffel. En ske kræver ofte ekstra teknik og mange børn mestrer først dette omkring 16 måneders alderen.
Det er rigtig fint at prøve med mad i forskellige størrelser. Han kan få rugbrød og boller i kvarte, som skal han bide af, og han kan få brød i hapsere. Han kan få grøntsager moset med gaffel og sovs, som I hjælper ham med at spise og som han også prøver at spise selv. Han kan få større stykker grøntsager - grøntsagsbuketter, som han kan side med i hånden og han kan få små ærter og stykker af gulerod, som han kan spise med pincetgreb.
Frikadelle kan på samme måde gives som hapsere, I kan hjælpe ham dem på gaflen eller han kan spise dem med fingrene - eller han kan få en halv eller hel frikadelle i hånden, som han kan gnave af, for at lære at "bide" :)
Kogte pastaskruer er bløde og er noget som mange børn rigtig godt kan lide. De er gode at øve sig på, når man gerne vil spise selv og skal finde ud af at tygge.
Rosiner kan børn også rigtig godt lide - han må max få 50 gram om ugen. De er gode at øve pincetgreb på.
Det kan være en god idé at du hjælper ham til at starte med, så han får smag for det og dermed lyst til at spise selv. Samtidig hjælper det ham at du viser ham hvordan, fordi han spejler sig i det han ser og i det du gør. Prøv derfor at starte hvert måltid med at du hjælper ham med at spise og prøv så efterfølgende at opfordre ham til at forsøge selv. Sig det du gerne vil have ham til "ind i munden skat, ind i munden" og sæt ord på "mmm mam mam, smager godt, mam mam", så han hører at det at spise er dejligt og noget du synes om.
Det kan på samme måde være en idé at have to gafler, så han kan spise med den ene og du den anden. Hvis han har brug for hjælp til at sætte maden på gaflen, så kan du komme mad på den ene gaffel, give ham den, komme mad på gaffel nummer to og så bytter I, så han får den med mad på og kommer maden i munden og du får den tomme og kommer ny mad på den.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskruer, æg, stykker af frikadelle osv. Må også gerne få varm mad til frokosto, som han hjælpes mere med at spise. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler osv. Vand af kop.
Aften: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, sovs, kartofler, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Banan eller godnatgrød og vand eller mælk af kop.
Puttes til natten - flasken trappes langsomt ud.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske