Svar: Gråd og skrigeture om natten
30. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en god idé at få en ørelæge til at undersøge jeres drengs ører igen. Han kan sagtens have problemer med væske på ørererne, hævede polypper eller lignende, som man ikke har kunne se før. Og det er en god idé at få det tjekket.
Det lyder nemlig som om at han har ondt og hvis ikke det er ørerne, så kunne han måske have en blærebetændelse. I kan derfor få hans urin undersøgt hos egen læge - I kan købe et urinprøvetagningssæt på apoteket.
Smerter kan også komme fra skulder osv, som I også tidligere har fået undersøgt og fået behandlet og det lyder derfor ikke til at være det, som spiller ind hos jer.
Så kan smerter også komme fra tænder - men det burde ikke påvirke hans søvn i så lang en periode.
I kan også tale med lægen om muligheden for at give jeres dreng smertestillende inden han skal sove, for at se om det hjælper. Som udgangspunkt skal børn jo ikke have medicin, hvis det ikke er nødvendigt, men hvis det hjælper, så kan det jo være tegn på at han reelt har ondt og så er det et spørgsmål om at finde ud af hvor det gør ondt. Nogle gange kan et par nætter, hvor han sover godt, fordi han f.eks. har fået smertestillende, også være det som gør at han får slappet af og derefter sover, - god søvn avler søvn ...
Rytme og plan for dagen spiller også ind på natten, men jeres plan ser umiddelbart fin ud. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tidspunkter ser således ud:
Tidlig morgen 05: ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30-13.
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Må også gerne ammes eftermiddag (bedre at amme her end om natten) og puttes til powernap
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller måske en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller ligende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster. Begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så ligner min plan meget din og jeg har i min plan valgt at bibeholde amning formiddag og eftermidag lidt endnu, fordi det er bedre at indtaget af mælk stilles her, end om natten .. Jeg kan dog se at du i din plan skriver "tilbydes bryst" formiddag og inden middagslur og de andre steder skriver du "ammes". Det får mig til at tænke på, at du måske giver ham lidt for store mængder skemad af gangen, så han ikke får mælk nok fra dig først på dagen og derfor efterspørger det om natten?
Det er derfor godt, hvis du kunne give f.eks. ¾ dl. grød eller mos, vand af kop, lad mad i hånden osv. og så følge efter med brystet og han stadig dier pænt hos dig. End at du f.eks. giver ham 1-1 ½ dl. grød og mos og han så enten afviser brystet eller ikke drikker nok. En rytme, hvor du giver lidt og tit kan derfor godt være en idé.
Derudover tænker jeg også at hvis han er vant til at blive ammet flere gange om natten og nu skal lære at sove uden brystet, så er det helt naturligt at han stadig søger brystet og at du i en periode skal berolige ham med dine hænder, stillingsskift, kærtegn osv. Og netop lære ham at han godt kan sove videre uden brystet.
Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden - men det lyder som om at han fint kan falde i søvn uden denne afhængighed ...
Alder og udvikling spiller ind. Der sker naturligt rigtig meget med ham i 6-7 måneders alderen og netop nu kan børn ofte sove meget uroligt. Han får ikke mareridt som vi kender det - men han kan sagtens drømme og kan også have voldsomme drømme, som gør at han klynker eller græder i søvne, han kan ligge og virre med hovedet eller slå ud med hænderne og være fysisk meget urolig og han kan også smile og grine, når han sover - her fordi han drømmer noget dejligt. Der er masser af drømmeaktivitet, når din dreng sover og det kan også være forklaringen på den urolige søvn, som I oplever lige nu ... Her arbejder tiden også for jer:)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske