Svar: Alene med putning af to børn
30. januar 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og dejligt at høre at mit råd omkring bad har hjulpet jer:)
Når jeg læser din beskrivelse af dine piger, så tænker jeg at de begge har rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed. Det er vigtigt for dem, når de skal overgive sig til søvnen og slippe dagen, at mærke at du er der, at du ikke forsvinder.
Og jeg tænker derfor om ikke dine piger kunne have glæde af at sove sammen? På den måde vil de have hinanden og vil ikke føle sig alene, og samtidig vil du kunne putte dem samtidig og være der.
Du skal læse for dem ligesom du gør nu, tale lidt om dagen, berolige og betrygge og herefter kan du bruge det, som jeg kalder for stryge tøj metoden. Det handler om at du får signaleret, at når de sover, så har du noget kedeligt at lave, der er ikke noget du går glip af, der sker ikke noget sjov, så de kan lige så godt lægge sig til at sove.
Det går ud på at du stiller dig på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at du står et sted, hvor pigerne kan se dig og hvor du kan se dem. Det er vigtigt at der er kontakt mellem jer. Du putter dem og stiller dig altså i nærheden og stryger tøj eller lægger tøj sammen.
De kan kalde på dig "Moar!?" og du kan svare "ja, jeg er lige her, læg dig ned skat" eller "Ja skat, mor passer på dig", eller "jeg går ikke, jeg står lige her og lægger tøj sammen" osv. Så de kan se dig, høre dig osv. men så det ikke er tæt fysisk kontakt. Du er der, dog på afstand, og signalerer samtidig at når de sover, så har du noget kedeligt arbejde, der skal laves.
Og denne metode kan så udvides med det du forsøger lige nu, nemlig at gå til og fra. Formålet med at gå er dog ikke at de skal sove, men at du skal hente noget mere tøj. Du kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket du naturligvis så gør. Hvis pigerne sover i samme rum, så er de ikke alene, men har hinanden. Det er trygt for dem. Det er også trygt at vide, at du kun går kortvarigt og at det ikke stiller krav om at de skal sove. Det er derfor noget helt andet end at sige "nu går jeg og så skal du prøve at sove" - for så stritter hun naturligt imod og vil ikke sove og siger "du må ikke gå mor". Ligesom hvis du siger "jeg går for jeg skal ind og putte storesøster" - det bryder den yngste sig heller ikke om, for hun føler sig forladt og vil have dig for sig selv ...
Ved at gå lidt frem og tilbage hele tiden, så kan de begge føle sig trygge og ved at stå på afstand og lave noget praktisk, så kan de lære at sove uden at du behøver sidde fast hos dem og give dem tæt fysisk kontakt.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske