Brev:
Alene med putning af to børn
30. januar 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Alene med putning af to børn
Kære Helen.
Tak for dit helt fantastiske råd vedr. vores badesituation. Det går bare SÅ meget bedre!
Nu har jeg så brug for endnu et råd:
Min mand arbejder på aftenhold, hvilket gør, at jeg henter pigerne (2½ år og 4 år) og laver mad (min mand har forberedt det meste), spiser aftensmad sammen med dem, gør dem putteklar, laver lidt aktiviteter og putter dem.
Egentlig går det ok, men jeg ønsker at ændre putteritualet.
Lige p.t. foregår det således:
Kl. ca. 19 (nogen gange før) går den yngste og jeg ind på hendes værelse og læser bog med lommelygte i det halvmørke rum, hun sidder på skødet af mig og vi synger også en lille sang til sidst. Så bærer jeg hende op i hendes tremmeseng, ligger dynen over hende og så siger hun "du må ikke gå fra mig, mor!". Så sidder jeg på stolen ved siden af hendes seng, indtil hun sover. Ind imellem skal hun have lidt vand, lige fortælle mig noget osv. men for det meste plejer det at foregå helt fredeligt og hun sover i løbet af 15-30 minutter. HVIS jeg går fra hende for at tjekke op på storesøster, der sidder inde i stuen og ser lidt fjernsyn eller tegner, bliver hun rigtigt ked af det. Jeg siger til hende "mor, skal lige ind og se til storesøster, så kommer jeg igen". Hun begynder at græde lige så snart jeg rejser mig fra stolen "Går du, mor?" spørger hun eller "du må ikke gå, mor!"
Jeg er i tvivl om, hvorvidt eller nærmere hvordan jeg kan bryde denne her vane. Jeg vil jo helst ikke, at hun græder, men på den anden side bliver jeg også nødt til at tage mig af hendes storesøster. Kan du mon hjælpe mig?
Det andet spørgsmål går så på putteritualet med storesøster:
Hun bliver puttet i mors og fars seng, jeg ligger ved siden af hende, synger en godnatsang og hun sover i løbet af 10 minutter. Jeg har egentlig ikke noget i mod, at hun sover i vores seng, det er mere det med, at hun ikke SELV falder i søvn. Vi har haft puttet hende i hendes egen seng en overgang og der blev jeg (eller far på det tidspunkt) siddende inde hos hende til hun sov. Nogle gange sagde hun, at jeg bare skulle gå ud og det gjorde jeg så, men hun kom op og ind i stuen i løbet af ingen tid, så det gik ikke.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at jeg kunne putte dem samtidig, altså læse bog for dem begge og sige godnat og putte dem og gå ind i stuen, men jeg ved ikke om jeg kan "forlange" af dem, at de selv skal kunne falde i søvn?? og jeg synes jo heller ikke det er så fedt, at den store (som jo kun er 4 år) selv skal sidde inde i stuen og "vente" på, at lillesøster sover...
Kan du mon hjælpe mig?
Mange hilsner
Sarah.