Svar: Natteuro og pjævsede tvillinger
29. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev :) Og velkommen til - hvor dejligt at høre at din veninde har anbefalet at du skriver til mig, tak :)
Planen du sender, synes jeg egentlig ser meget fin ud, - det lyder som om at de får flere måltider dagligt og spiser varieret og det der er jeres udfordring er, at børnene er svære at få til at sove, uden at de skal vugges ...
Jeg tænker her at du godt kan prøve at flytte lidt på deres lure, så de sover lidt senere end du forsøger lige nu - der skal ikke flyttes meget, men lidt. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske kun 45 minutter som nu
Frokost 11: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, pastaskruer mv. Må også meget gerne få varm mad til middag - det kan være rest fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Mellemmåltid: Tilbydes banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur kl 13.30-14. Må gerne puttes i barnevognen og trilles - uddybes nederst i mit svar..:)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget og der skal være både mad i stykker og også mos. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kommer i bad de aftener, hvor det passer. Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften: Flaske (det er vigtigt at I ikke fortynder mme, men giver den blandet korrekt)
Ud over at flytte lidt på dagsrytmen, så tænker jeg også at det er vigtigt at børnene lærer at sove uden at være i favn og uden at blive trillet. Hvis jeres børn er afhængige af at være i favn eller blive trillet for at kunne sove, så har de det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser måske en bog inden de går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget eller trillet i søvn. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres børn er afhængige af at være i favn for at kunne sove, er afhængige af at blive vugget eller trillet, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at de ikke vil kunne komme videre i søvnen, uden at I tager dem op, vugger dem igen og igen - og det lyder som om at især jeres søn har dette problem.
Jeg plejer at sammenligne det med at I falder i søvn ved siden af hinanden og den ene af jer, i løbet af natten, rejser jer og går væk. Den der sover tilbage i sengen, vil i løbet af natten vågne lidt op, registerer at den anden ikke er der og vil naturligt ikke kunne sove videre. I vil begynde at lytte, se om I kan høre noget, måske er det et toiletbesøg eller lignende. Hvis I ikke kan høre den anden, så sover I ikke videre, I begynder derimod at kalde og hvis I ikke får noget svar, så vågner I mere og mere op og til sidst vil I stige ud af sengen og lede efter jeres partner - for han eller hun skal være der. Sådan faldt I i søvn og det er unaturligt at vedkommende pludselig er væk.
Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat. Vi skifter side, sparker dynen af, trækker dyne op om os osv. og vi registrerer med vores underbevidsthed at alt er som da vi faldt i søvn - hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove videre, så vågner vi naturligt op, fordi noget er galt, det er utrygt. Derfor er det vigtigt at jeres børn lærer at falde i søvn der, hvor I ønsker de skal sove. Nemlig i deres seng, så sengen er det trygge og genkendelige sted. Det er vigtigt at især jeres dreng forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, så når han har sine opvågninger om natten, så kan I hjælpe ham videre i søvnen uden at han behøver komme op i jeres favn og stille og roligt vil han kunne komme videre i søvnen uden jeres hjælp.
Det kan være en idé at I giver ham flaske i sengen og lader ham falde til ro med den der, så han ikke oplever at blive flyttet fra favn og ned i seng. Det er her en god idé at elevere hans hovedgærde lidt og så skal flasken fjernes lige inden han sover helt. Flasken slippes, han smiler til jer, triller om på siden og sover. Ellers risikerer I at få skabt en ny dårlig søvnassociation i flasken.
Når de puttes i barnevognen og er afhængige af at blive trillet for at sove, så kan du minimere dette ved at trille, vugge mindre og mindre. Put dem og tril vognen, når de ikke siger noget, så holder du vognen stille. Hvis de græder eller klynker, så triller du vognen, holder stille, når de igen er stille og triller igen, hvis de protesterer. Ved hele tiden at trille, holde stille, trille, holde stille, så kan du lærer dem at de ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove. De lærer på den måde at falde i søvn uden at du behøver gå en lang tur med dem hver dag ...
Jeg håber at ovenstående dagsplan og tanker hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske