Brev:
Overgearet og svær at lægge om aftenen
29. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Overgearet og svær at lægge om aftenen
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig før lidt om det samme, der er dog sket ændringer noget til det bedre og andet er status quo. Jeg kan dog ikke helt se, hvordan jeg skal få ændret tingene som de er, selvom jeg ved det er nødvendigt.
Min datter er nu lige knapt 9 ½ mdr. gammel. Hun er født 7 uger for tidligt og er for det meste glad, meget nysgerrig og tilfreds.
I løbet af de sidste par uger er min datter blevet rigtig svær at få til at falde i søvn både i barnevognen om dagen (som ellers har været let) og pludselig kan jeg ikke "bare" lægge hende i sin seng for at falde i søvn.
I stedet er jeg nødsaget til at trille barnevognen og hun kæmper sig ud svøbet hele tiden. Det er dog ikke fordi hun kan sove uden svøbet for slipper hun ud så vågner hun.
Om aftenen når jeg ligger hende i sin seng efter tandbørstning, skiftning og omklædning til nattøj går arme og ben på hende som trommestikker og hun forsøger at rulle. Jeg svøber hende, hvilket hun brokker sig over, men dog ikke kan undvære for at falde i søvn. Hun ligger med en af mine bluser omkring hovedet. Jeg forsøger gerne at sige godnat og forlade værelset. For en måned siden ville hun ligge og snakke/brokke sig lidt og så falde i søvn. Men i nogle uger er brokkeriget gået over i hysterisk gråd som kun kan stoppes ved at hoppe på en pilatesbold (dette vil jeg gerne væk fra). Det der undrer mig mest er at hun har vist træthedstegn et godt stykke tid når jeg lægger hende, men det lader til at forsvinde så snart hun bliver lagt.
Et par gange på det sidst har min mand kunne få hende til at falde i søvn ved at lægge hånden på hendes brystkasse men dette dur ikke altid og ikke for mig.
Før i tiden har det også hjulpet med det samme at sidde på pilatesbolden, men for øjeblikket vrider og kæmper hun også her. Indtil jeg enten giver op og tager hende ind i stuen eller holder fastere om hende og hopper i noget længere tid. Det føltes mere som en kamp nu, men nogle gange er der ikke mange min hopning imellem kæmperiget og søvnen.
Hendes dagsrytme er nogenlunde således:
Hun vågner ca. kl. 7 og får fuldkornsgrød med vand af kop.
Ca. 8 kan hun lægges igen og sove et sted mellem 40 min og 2 timer. (I dag fik jeg hende ikke til at sove før kl. 10.30) (jeg overvejer om hun mon skal til kun at have 2 lurer på en dag?)
Kl. ca. 10 får MME 210 ml.
Efter hun har været vågen ca. 1 ½ time kan hun lægges igen ca. 40 min (det er dog blevet lidt sværere at få hende til at falde i søvn her)
Kl. ca. 13 får hun rugbrød, frugtmos toppet af med grød og vand af kop (det har endnu ikke været en succes med grøntsags/ kartoffelmos)
Og puttes igen efter 1½ times vågen tid.
Kl. ca. 16. får hun rugbrød, vand og mme 210 ml.
Og puttes igen hvis muligt efter 1½ times vågen tid. (I dag lykkedes det ikke)
Kl. ca. 18 får hun havregrød og vand og smager lidt af vores mad.
På dette tidspunkt gnider hun sig i øjnene er pivet og virker overtræt så derfor prøver vi at lægge hende i seng. Men så snart hun ligger i sin seng går arme og ben på hende som trommestikker og hun er svær at få til at falde ned. Som regel sker det først når jeg sidder med hende på pilatesbolden, men selv dette er blevet svært.
Når hun er faldet i søvn får hun flaske når hun vågner et sted imellem kl. 19 og 5 næste morgen.
Hvad kan jeg gøre for at kunne lægge hende i sin seng igen uden brug af pilatesbold? Hun har indtil nu for meget krudt til at kunne sidde og slappe af hos min mand eller jeg inden hun lægges. Skal jeg ændre hendes antal af lurer for at få hende til at falde lettere i søvn om dagen.?
Med venlig hilsen
Katrine