Svar: Søvnrytme
29. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Lad mig starte med at sige, at det lyder som om at du gør det rigtig godt. med den alder din dreng har, er du stadig nødt til at være meget fleksibel og det er helt normalt at hans rytme ændrer sig lidt dag for dag, så han nogle gange sover længere, andre dage kortere og også variere de tidspunkter han sover på.
Det kan være rart at det lange søvnstræk på 5 timer ligger om natten i stedet for om aftenen. Det kan således være rart, hvis han sover sin lange lur mellem f.eks. kl 23 og 04 i stedet for mellem kl 20 og 01 - fordi det naturligt er ekstra hårdt at blive vækket kort tid efter du selv er gået i seng. Nogle gange lykkes det at flytte på rytmen netop ved at amme eller give en flaske sen aften, - det der kaldes et drømmemåltid, som han spiser mere eller mindre i søvne ... og nogle gange så lykkes det ikke og du er her nødt til at forsøge dig lidt frem.
Det lyder ikke som om at din dreng mangler søvn og du skal ikke være urolig for om han får nok sammenhængende søvn. han sover formiddagslur på 1-2 timer, sover middagslur på 2 timer og han sover en god lang nattesøvn. Det er rigtig fint.
Du har ret i at det kan være en fordel, hvis han kan sove 3 lure, og hvor den 3 lur er en kortere lur - og hvis du fornemmer at det virker at vække ham efter 30-40 minutter, så må du gerne gøre det. Så længe han i øvrigt får den søvn han har behov for og det er for at hjælpe både dig og ham til en bedre rytme, så er det okay. De to andre lure i løbet af dagen, skal han dog have lov til at sove så længe han vil og kan. Du skal ikke vække ham af alle hans lure - kun den 3. lur, som lige nu nogle gange
Han lyder til at trives, I lyder til at trives jer to og lyder til så småt at finde en rytme og stille og roligt finde ud af det hele - det er rigtig dejligt :) I takt med at han bliver ældre, så vil hans søvn også ændre sig og når han begynder med skemad vil der naturligt også ske noget med rytmen - så på den måde arbejder tiden også for jer:)
At han efter at have sovet 5 timer, får flaske og amning og derefter har svært ved at sove igen er normalt og det gør ikke noget at han ligger og pludrer lidt om natten. Du må forsøge at holde fast i at der er ro og dæmpet belysning og at natten ikke er til underholdning, putte med ham osv. og hjælpe ham til ro - og så naturligvis sikre at I får pludret godt om dagen i stedet :)
Det lyder som om at du gør en masse godt og at du "bare" skal blive ved :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske