Brev:
Søvnrytme
29. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Søvnrytme
Kære Helen
Jeg skriver angående min søn på 3,5 måneder. Jeg har skrevet før, tak for dit svar, som jeg blev glad for.
Jeg har med stor interesse læst din bog om børn og søvn, men er på nogle punkter i tvivl om jeg gør det rigtige.
Han har i ca. halvanden måned haft en god rytme med ca. tre lure på en dag og så ammes kl. ca. 20 og en ekstra flaske som han får ca. 20.30 og så i seng 21.00. Det har fungeret godt, og han kan sove til ca. 2-3 tiden, så ammes han en gang og kan sove ca. 2,5 time, alt efter tidspunktet ammer jeg så 1 til 2 gange om natten.
Problemet kommer her:
Han er nogle gange meget træt ved 19 tiden, han falder i søvn fx i kravlegård mens jeg spiser, men han vågner ikke igen efter kort tid, han er ligesom gået i seng og i gang med at sove sine 5 timer. Det er helt tosset for når jeg så går i seng, når jeg kun at sove 2 timer ca. og så op at amme og sådan foregår det resten af natten, og amning er på begge bryster ca. 40 min. i alt.
Jeg har prøvet at give ham nattøj på og så lægge ham med bryst og flakse når han er træt ved 19 tiden, og så give ham en flaske i søvne, når jeg selv går i seng ved 22.30 tiden, men han sover kun ca. 2-3 timer efter det. Derudover synes jeg det er synd for han vågner meget op og græder meget når man tager flasken for at holde de ca. 2 bøvsepauser i madningen som man skal. Altså jeg forstyrrer hans søvn. Jeg tror ikke jeg har nok mælk til amning der, det ville ellers være rart og mere roligt.
Jeg har også prøvet at vække ham efter ca. 2 timer altså kl. 21 hvor han normalt ville gå i seng, men han bliver meget ulykkelig og græder hjerteskærende, når jeg giver ham nattøj på, og vågner aldrig helt op. Han vågner så ca. kl. 24.00 igen.
Lige nu forsøger jeg mig med at vække ham efter ½ time, hvis han falder i søvn efter 18, det fungerer ok, men synes stadig ikke det er rart at vække et sovende barn, fordi han bliver så ked af det, og ikke rigtig er glad resten af aftenen, og jeg er meget i tvivl, om jeg bare burde følge hans rytme, men jeg vil jo gerne give ham nattøj på og synge for ham og lægge ham i seng, og ikke lade ham ligge og sove i liften i stuen fra 19 til 24 mens jeg selv går i seng kl. 22.
Hvad synes du jeg bør gøre? Kan det skade ham sådan at vække ham for at få ham ind i en rytme?
Måske har du brug for at vide at vi står op mellem 7 og 8.30. Jeg plejer at sige, at det først er morgen ved 7 tiden, men det kan godt være at han fx ammes mellem 6 og 7 og så står vi op. Men hvis han fx vågner kl. 4.30 får mad og ligger og larmer og så falder i søvn kl. 7, ja så sover vi til han vågner igen ca. 8.30.
I løbet af dagen tager han en formiddageslur på mellem 1- til 2 timer og så igen om eftermiddagen i ca. 2 timer. Tidspunkterne er ikke helt faste fordi der er ting vi skal fx til lægen, mødregruppe osv. som er svært lige at passe ind i hans rytme, men jeg prøver (han sover indenfor).
Et andet problem er at han efter han har sovet sine 5 timer på flasken og ammes har svært ved at sove igen, jeg kan godt lægge ham næste sovende tilbage i sengen, men så går der lidt tid, så er han mere vågen, snakker og nærmest råber, nogle gange går der en time inden han falder i søvn, og ja så kan han nogle nætter vågne igen 1 ½ time senere og klynke til jeg giver ham mad, kun få gange lykkes det mig at få ham til ro igen ved at give ham sut og holde den lidt, så han ikke taber den.
Generelt kan jeg blive urolig for om han får nok sammenhængende søvn, om han får mad nok fra mig om natten siden han vågner så ofte (men jeg føler jeg har mad nok om natten), og ikke mindst er jeg meget bekymret, fordi jeg selv har det svært med de nætter, hvor jeg kun sover 2 timer ad gangen fordi jeg er alene med ham og ikke har aflastning når jeg er meget træt.
Jeg overholder at jeg ikke taler med ham om natten, at der er mørkt osv.
Jeg håber du måske kan hjælpe, for jeg vil så gerne gøre det rigtige både for ham og mig selv, så jeg får mest mulig søvn og har overskuddet til ham om dagen.
Med venlig hilsen
S