Brev:
Natteroderi!
29. januar 2013
Alder:
17 mdr.
Natteroderi!
Kære Helen
Først tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden. Der er dog et specifikt problem som vi har svært ved at løse, og håber du kan hjælpe.
Vores dreng på 1½ år er en glad og aktiv dreng. Han elsker at være i vuggestue, spiser godt og let at ligge om aftenen. Problemet opstår ca. kl. 1-2 stykker om natten hvor han vågner. Nogen gange kan vi få ham til at falde til ro med det samme, men hvor han så vågner igen 10 til 20 min senere. Andre gange vil han ikke falde til ro før vi har givet ham en banan og et glas mælk, som vi giver ham på hans værelse i mørke, for ikke at vække ham for meget.
Gennemgående er det at han/vi er vågen i op til 2-3 timer hvor vi går frem og tilbage mellem hans værelse og soveværelset. Det er meget får gange på det 1½ år at vi har haft en hel nats søvn uden afbrydelser og vi er ved at være fuldstændig kørt flade. Ofte taler man jo om at det bare er en periode og at det går over, men den fortrøstning synes vi ikke rigtig vi længere har.
Vi har i en periode prøvet at tage ham ind mellem os at sove, og det har virket nogle gange. Andre gange er han bare blevet urolig og rullet frem og tilbage mellem os og haft svært ved at finde ro. Når han så har fundet ro, sover han til gengæld tungt og længe mellem os. Vi vil dog helst at han sover i sin egen seng både for hans skyld og vores.
Vi gør alt for at sikre at han får mad nok inden han skal sove og tænker også meget i at han skal have mad der hjælper med at øge hans serotonin niveau. Såsom fed fisk, kylling, gulerødder, ærter, fiberholdigt brød, bananer osv. Han bliver hentet i institutionen kl. 16.00 og så spiser vi aftensmad kl. ca. 17 – 17.30 og lige inden sengetid får han en portion havregrød. Nogen har han været så træt at vi ikke har kunnet få særlig meget mad i ham og har måtte ligge ham kl. 18.00 ellers plejer vi at ligge ham mellem 19 og 20. De aftener han ikke har fået aftensmad er der hvor vi har startet ud med at give ham en banan om natten.
I institutionen har de haft lidt problemer med at få ham til at sove længe nok og nogen dage er det kun blevet til 1 time. Vi har prøvet at få dem til at ligge ham 2 gange på en dag, men det kan ikke lade sig gøre pga. deres rytme derover. Det er en integreret institution med 18-20 vuggestue- og børnehavebørn på hver stue. Nu er han ofte oppe på at sove 2 timer derovre, vi er dog ikke sikre på at det for ham er nok, men kan ikke komme igennem med at de skal forsøge at give ham mere søvn. Han er generelt glad og meget social og når der er mennesker omkring ham er det svært at se han er træt.
Vi ved at små størrelser som ham har brug for meget tryghed og nærhed og det forsøger vi at give ham alt hvad vi kan de få timer vi er sammen. Vi krammer og nusser meget, hvilket han er helt pjattet med. Vi prøver også at holde eftermiddagene på et lidt mere stille niveau, med at læse bøger, se lidt tv, ligge puslespil mv. for at sikre at han kan få lidt ro til at fordøje alle dagens indtryk.
Hans rutiner er i øvrigt: Står op mellem 6 og 7 (Tidspunktet er afhængig af hvor meget vi har været vågne om natten), Havregrød til morgenmad, frugt kl 9 og frokost kl. 11 i institutionen. Kl. 12 bliver de alle lagt op at sove og han vågner igen ca. kl. 14, hvor de får eftermiddags snack, aftensmad kl. 17/17.30, nattøj og hygge, kl. ca. 19.00 havregrød og puttes.
Har du nogen gode ideer til hvad vi kan gøre for at sikre at han kan få sin søvn og vi derved også slipper for alt natteroderiet?
Med venlig hilsen
Familien træt!