Svar: Meget svært ved at falde i søvn
29. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng reagerer på nu at være adskilt fra dig i løbet af dagen og han viser sit savn, ved netop at søge dig og vise ekstra behov for brystet, når I er sammen. Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor du er, når han ikke kan se dig. Han ved ikke hvor du går hen og han ved ikke hvornår du kommer tilbage og kan naturligt heller ikke forklares, at du nu er på arbejde og kommer hjem igen.
Det er rigtigt godt at bedstemor er der, passer ham og at de to er glade for hinanden, men det er naturligt at han savner dig og det er også naturligt at han sover ekstra dårligt lige nu. Alt hvad han oplever skal bearbejdes når han sover og derfor drømmer han naturligt ekstra lige nu. Han har også en alder, hvor han er motorisk urolig, får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra, sætter sig, rejser sig ved tremmerne i sengen og har brug for at blive hjulpet videre i søvnen.
Og så er det det med søvnen i løbet af dagen og vågenperioden om aftenen. Det er et problem, hvis jeres dreng sover efter kl 16, fordi denne søvn "æder" af nattesøvnen. Det betyder at han enten bliver meget svær at få i seng, at han begynder at få en vågenperiode midt om natten eller at han begynder at vågne meget meget tidligt om morgenen ... Og derfor er det vigtigt at I nu arbejder på, at jeres dreng får en rytme, hvor han får to lure dagligt og hvor han ikke behøver sove efter kl 16.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvad tid I starter dagen, men dette har betydning. Hos jer kan der være talt om at han enten står så tidligt op, at han sover tidligt hele dagen igennem og derfor er naturligt træt om eftermididagen. Det kan også være at han står sent op og derfor sover sin middagslur så sent, at den kommer til at påvirke putningen om aftenen.
Jeg vil anbefale at du forsøger at få indført en rytme, hvor han står op omkring 7-7.30 om morgenen, - for på den måde får du plads til formiddagslur og midddagslur og en puttetid om aftenen omkring kl 19.30-20 ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske en lille times tid.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, - eller tilbydes også gerne varm middagsmad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mme eller sødmælk og puttes til middagslur 13.30, sover her måske et par timer. Skal op inden kl 16.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, revne æbler. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Der skal være kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Maden skal smage af noget og der skal være både mad i stykker og også mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød indgår som del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Han kan godt have behov for en ekstra amning f.eks. omkring midnat og det må han gerne få :)
Jeg tænker at hvis I begynder at følge en dagsplan der ligner denne, så vil I naturligt opleve at han er lettere at få til at sove, når I putter ham og han vil også sove bedre og mere sammenhængende om natten :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske