Brev:
Meget svært ved at falde i søvn
29. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Meget svært ved at falde i søvn
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på snart 1 år. Det har altid været en udfordring at få ham til at sove både dag og aften. Siden han var lille, har vi derfor svøbt ham tæt og vugget ham i armene. Hvis han ligger for sig selv, bevæger han konstant arme og ben og kvikker sig selv om, selvom han er dødtræt. Desuden hiver han straks sin sut ud, hvis ikke hans arme er 'pakket ind' og vågner så pga manglende sut.
Mellem 7 måneders alderen og indtil for tre uger siden havde vi dog en rutine, hvor han blev puttet omkring kl 18, fordi han pga megen aktivitet og meget sparsom søvn om eftermiddagen var træt allerede kl 18. Han vågnede så kortvarigt op et par gange i løbet af aftenen og skulle genputtes lidt med sutten. Derefter sov han med afbræk hver 3. Time hvor han blev ammet indtil kl 5 næste morgen, hvor han var udhvilet.
De sidste tre uger har dette dog ændret sig. Nu vil han gerne sove eftemiddagslur sent omkring kl. 16-17 og så en eller to timer frem. Med det resultat, at han slet ikke er til at putte før kl 24. Vi har prøvet at vugge ham i søvn, hvor han holder sig vågen i flere timer, vi har prøvet at lade ham ligge selv i sengen med os i værelset, hvor han holder sig bogen i flere timer og vi har prøvet at gå lidt ud med gråd som resultat.
Som det er nu, er vi endt med at have ham ude i stuen og lege, med ham indtil han er så træt, at han ikke kan mere, og så kan vi putte ham på 10 minutter. Det skal siges, at han på disse marathonaftener ikke rigtig viser sine normale træthedstegn, gniden øjne og gaben. Han er simpelthen vågen og glad. Til gengæld er vi helt udmattede, og han er godt træt dagen efter. Vi har også prøvet at springe eftermiddagsluren over og så putte ham kl 18, men så vågner han ca kl 21 og er lysvågen, og vil absolut ikke sove de næste tre-fire timer.
Alt dette er sket samtidig med, at jeg er begyndt på arbejde efter barslen. Han bliver hjemmepasset af sin bedstemor, som han er helt tryg ved, og jeg er kun væk på deltid, og han virker glad og tilfreds, men jeg tror alligevel, han er påvirket, for hvor han siden 9 måneders alderen slet ikke ville ammes mere om dagen, han havde da for travlt til at være lodret:-) vil han nu ammes næsten hver gang, han er i nærheden af mig.
Vi vil ikke lade ham græde sig i søvn og vi vil også gerne lege med ham som vi gør nu, hvis det er det, han har brug for. Vi er bare trætte og usikre på om vi lærer ham at holde sig oppe, fordi det et sjovt selvom han har brug for noget andet.
Hjælp:-)
Med venlig hilsen
L