Brev:
Min datter sover pludselig meget dårligt
29. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Min datter sover pludselig meget dårligt
Hej Helen
Jeg blev mor for første gang i juli 2012 til Caroline. Det var en hård graviditet, hvor jeg lå i sengen alle 9 mdr med kvalme og opkast og bækkenløsning. Fødslen tog 30 timer og endte med brug af sugekop da Caroline var stjernekigger og samtidig havde en arm med ud. Hun er født 3 dage over termin og vejede 3300 gr. og 50 cm. Hun havde lidt gulsot lige efter fødslen.
Allerede fra første dag skreg Caroline konstant og hun sov meget dårligt. Sygehuset gav panodil for evt. hovedpine. Efter 3 uger med skrig i 8 timer i træk pr. døgn uden mulighed for at trøste hende, gav vores læge os ret i, at hun havde kolik. Amningen var gået helt i stå fordi hun skreg voldsomt når jeg lagde hende til og jeg måtte give flaske. Vi gik til kiropraktor og fik konstateret 3 fastlåste nakkehvirvler og fastlåst bækken og et spændt skulderblad. Alt ændrede sig derefter og Caroline græd gradvist mindre og mindre og fra 3. oktober 2012 kom hun på eget værelse, da hun sov 9 timer i træk om natten uden mad og 5 timer om dagen over 3 lure og hun var glad og alt var bare godt og hun voksede flot.
Dog var vi indlagt på OUH i september da et kolikanfald blev for meget for hendes krop og hun blev pludselig dårlig og i de 3 dage fik vi skemalagt hendes mælk og fik movicol pulver til hendes mave. Ingen havde på det tidspunkt ville høre på mig når jeg sagde at hun havde hård mave, men på sygehuset blev vi hørt. Derefter blev alt bare så godt og vi fik mulighed for at prøve at være forældre til et barn der var glad og udhvilet. Vi blev opfordret til at give hende vand med sukker når hun ikke ville slappe af/havde ondt eller ikke ville spise, hvilket ofte forekommer. Det virker godt og hun tager stadig flot på.
Før 5. december 2012
Op 7.30
Mad (grød efter 26. november)
Mælk inden lur kl. 9.30 – sov 1 time.
Mad kl. 11 (efter 26. november Grød med frugt eller grønsager )
Mælk inden lur kl. 13 – sov 2-3 timer og ofte i barnevognen eller i sin kravlegård
Mælk kl. 17 inden den sidste lur hvor hun sov 30 min.
Mad kl. 18 (Grønsagsmos efter 26. november)
Mælk inden sengetid kl. 21 og så sov hun helt uforstyrret fra 21. til 7.30.
Hun vejer d.d. 9100 kg. Og er 70 cm. Hun er nysgerrig og opmærksom og snakker rigtig meget og griner og leger også fint selv. Hun er ikke bange for fremmede og har været passet af ude.
Nu kommer vores problem som vi dagligt kæmper med og vores sp har ingen råd og lægen og kiropraktoren har vurderet at hun er sund og rask.
1. Hun græder meget, når hun skal lægges til at sove og har altid gjort det. I starten troede jeg at det var fordi jeg var en dårlig mor/nybegynder men ingen andre kan få hende til at sove på anden måde. Vores bedste metode er, ved at give mælk eller vand i flaske og vugge hende. Så tager det 30 min med gråd og en frustreret forælder. Hun har generelt meget svært ved at falde i søvn/give slip og vores sp siger hun virker til at være et sensitivt barn. Vi har forsøgt at lade hende falde i søvn selv, i vores seng, i vores soveværelse, mere mad, mindre mad, andre tider for lure, men intet gør indsovningen anderledes. Hvordan får vi caroline til at falde i søvn uden at det bliver en kamp med mælk eller vand og vuggen og 100 stop med barnevognen for at give sutten som hun i et anfald slet ikke vil have?
Hun har klud ved hovedet da det har hjulpet meget og hun bliver puttet når hun viser tegn. I barnevognen går vi tur hvor hun kigger ud og når øjnene ikke kan mere ligger vi hende ned. Det går 6 ud af 10 gange godt.
Har du et råd til os?
2. Men vores mareridt starter 5. december da Caroline får sin 5 mdr vacc og får feber i 2 dage. Lige siden den dag har hun sovet SÅ frygteligt. Indsovningen er samme kamp men om natten vågner hun hver time og stopper ikke selvom hun får sin sut eller mælk. Hun græder og græder og tager vi hende op går der længe inden hun slapper af og er stille. Hvis hun falder til ro så vågner hun enten 10 min efter eller 1 time senere. Sådan har hver nat været siden 5. december. Om dagen er vores ellers gode rytme helt væk og nogle dage sover hun 1,5 time, andre 4 timer. Og de er også nogle gange fordelt over 2 lure.
Hvad kan være forklaringen på, at hun pludselig sover så dårligt om natten og dagen? Man skulle tro at hun var træt nok til at sove bedre om dagen eller træt nok til at sove om natten. Tænder har vi ikke set endnu, dog har hun lige haft 1 dag med feber. Hun er ikke syg og vi har prøvet alt. Sove hos os, sidde længere tid med hende inden hun bliver lagt, flyttet rundt på hendes værelse, køligere rum, brug af kædedyne og voksipose. Vi har ikke flere forslag og intet har givet hende eller os 1 time mere søvn.
Jeg troede at det kunne skyldes tryghed men heller ikke at sove hos os hjælper. Så troede jeg at det skyldes maven eller mad men det hjælper heller ikke. (vi har siden fødslen periodevis brugt mylicon dråber med okay effekt. Kamillete er vi stoppet med da vand giver samme effekt) Så har vi forsøgt at ændre på hele sovemønstret så hun kom op kl. 7 og sov 2 lure og iden kl. 20-20.30. Men det gav heller ikke mere søvn.
D.d 29. januar har jeg været oppe 3 hele nætter i træk og uden mulighed for at sove i løbet af dagen og min mand ligeledes i sidste uge. Vi skiftes men ingen af os kan holde til at den anden kæmper med Caroline. Vi aner ikke hvad vi skal gøre. Jeg kan ikke mere. Jeg er træt, frustreret, bange og så ulykkelig. Jeg har fået en fødselsdepression og efter 5. december er det gået helt ned af bakke. Min mand kæmper med job og os og han har flere gange fået fri for at tage Caroline så jeg kunne sove.
Så jeg skriver til dig i et sidste forsøg på at få hjælp eller bare en forklaring som man kan forstå.
Har du et råd til os Helen? Er der noget vi gør helt forkert når hun skal sove, hvorfor sover hun pludselig så dårligt og hvis hun reagerer sådan fordi hun er et sensitivt barn, hvordan løser vi så sove-problemet bedst?
Hilsen Signe