Svar: Puttes af far - 4 mdr.
28. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt at far har mulighed for at holde barsel - at I først kan holde barsel sammen og derefter at far kan overtage - og jeg tænker at netop det at far bliver så stor en del af hverdagen og af alt hvad der foregår omkring jeres lille dreng, naturligt vil gøre at far også får lettere ved at putte ham.
Det er også en fordel at han får flaske, fordi den kan gives af både mor og far og i første omgang handler det om at far også giver flasken i løbet af dagen. Jo mere jeres dreng oplever at far er der, giver flasker, skifter ble, pludrer, leger osv. og naturligt også giver flaske og derefter putter om dagen - jo lettere bliver det også om aftenen.
Hvis I mærker at jeres dreng tydeligt er mest tryg ved at det er mor, så skal mor naturligvis være den der putter. Det er vigtigt at det at sove forbindes med noget tryg, dejligt og rart. Det er en god vane at bygge videre på. Hvis jeres dreng begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er rart, så vil han naturligt stritte imod uanset om det er mor eller far der putter og det er ikke godt for nogen af jer :)
Så far skal altså mere og mere med på banen hele dagen igennem og det vil også være rigtig godt at far tager mere og mere over i takt med at I får flere rutiner om aftenen. Det kan f.eks. være at far giver skemad (når I når til det, til at starte med gives skemad om dagen og ikke om aftenen), kommer jeres dreng i bad, frotterer ham godt i håndklædet og gør ham klar til natten, giver flaske - og putter. Jo mere far er med i optakten til at skulle sove, jo lettere vil far også kunne gøre det sidste, hvis mor f.eks. en dag ikke er hjemme.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske