Svar: Vil ikke have skemad mere
28. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at storebror sover bedre i uld - trods det at I bor under varmere himmelstrøg :) Dejligt!
Og så alt det med mad ... Det er godt du har min bog, du kan sagtens gå ud fra den, selvom I ikke bor i Danmark og faktisk tænker jeg at du skal prøve at øge din datters nysgerrighed ved at give hende mad, som smager af lidt mere. Jeg tænker at hun måske er lidt træt af risgrød og majsgrød og kartoffelmos - og at hun har brug for at få mere smag og mad, der stille og roligt tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Nu hvor hun er 6 måneder, så må hun få næsten alt. Og det vil være en rigtig god idé at du giver hende 3 skemåltider dagligt. Ikke mere end max ½ dl af gangen, hun skal ikke proppes med mad, men skal opleve at det at spise er dejligt og hyggeligt.
Det vil også være rigtig godt at du forsøger at indføre en helt fast plan for dagen, hvor hun får skemad på faste tidspunkter og hvor I har en helt fast rytme omkring det. Det vil give hende en påvirkning af det indre ur, og dermed påvirke til hendes sult-mæthedsfølelse og samtidig vil det være trygt for hende, at hun ved, hvad der nu skal ske. Og det vil også være hensigtsmæssigt i forhold til at finde balancen mellem hvornår du ammer og hvornår du giver skemad - fordi hun naturligt ikke spiser, hvis hun får for meget mælk og modsat også skal have mælk nok.
Derfor vil jeg anbefale at du prøver at finde en rytme, hvor du giver hende skemad, når hun vågner, vand af kop og så giver hende bryst inden hun skal sove igen.
Du skal også hjælpe hende med at holde fokus, når hun skal spise. Når du giver hende skemaden så er det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Det er vigtigt at hun sidder i den høje stol og at du sidder foran hende. Du skal holde skålen med maden i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hendes øjenkontakt og verbalisere positivt omkring det at spise og bruge din mimik og dine lyde: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - Du skal åbne din egen mund, så hun også åbner sin mund, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er vigtigt at du har mere fokus på rytmen og at hun får et par skefulde end at dit fokus er på hvor meget hun spiser. Lidt og tit er bedre end få og store måltider. Det gør altså lige nu ikke noget, hvis der kun glider 5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper, gulerod, agurk og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 8: Giv hende gerne lidt frisk frugt i hånden, hun kan sidde og gumle på selv og starte måltidet med. Tilbyd så lidt grød med frugtmos som topping, varier mellem de forskellige typer - så hver ske også smager lidt forskelligt - lidt ren grød, lidt frugtmos, lidt blandet grød/frugt. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbyd igen brødskorper, agurk, gulerod eller lignende i hånden hun kan gumle på selv og følg efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos du køber på glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og evt. lidt frugtmos, vand af kop og ammes også om eftermiddagen
Powernapper evt.
Aften 18: Tilbydes igen agurk, brødskorper, gulerod eller lignende at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas. Du må gerne variere. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og begynder nu at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Når du laver grød til hende, så varier imellem de forskellige typer, så hun også får grød lavet på flager - det gør den lidt mere fnugget. Og herefter kan du gå over til at give grovere grødtyper som f.eks. havregrød. Varier din topping, så grøden både smager og ser forskellig ud alt efter om der er svesker, jordbær eller mango som topping.
Når du laver grøntsagsmos til hende, så skal den ikke være klumpet. Den skal stadig være lind og cremet i konsistensen. Prøv med forskellige rodfrugter, der har en naturlig sødme og prøv også at komme lidt af jeres sovs på. Når du begynder med lidt kød eller fisk i mosen, så er det til at begynde med meget lidt, kun lige for at give lidt struktur i begyndelsen - det skal stadig virke sovset/cremet.
Du må meget gerne variere mellem hjemmelavede og færdiglavede produkter, - det er praktisk og det giver også mulighed for smagsvariation, så hendes nysgerrighed hele tiden stimuleres.
Grove skorper, tvebakker, et stykke knækbrød, enden af et franskbrød kan også bruges til at gumle på selv. Vær opmærksom på glutenindholdet - hun må gerne få gluten nu, men ikke i store mængder.
Mad i stykker vil hun sandsynligvis først være klar til omkring 8 måneders alderen, det er for tidligt endnu :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske