Brev:
Vil ikke have skemad mere
28. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Vil ikke have skemad mere
Kære Helen
Min lille pige er nu blevet 6 måneder, og vi har været i gang med skemad i lidt over to uger. Vi startede med risgrød en gang om dagen, og nu skal hun have frugtmos én gang og majs- eller risgrød én gang. Som du jo nok ved fra mine tidligere breve, bor vi ikke i Danmark, og vi har ingen sundhedsplejerske. Min pige kommer til kontrol hos sin børnelæge hver måned, hvor vi blandt andet snakker om, hvad vi skal give hende at spise.
Vi startede med grød en uge inden hun blev 6 måneder, og ugen efter begyndte vi at give hende frugtmos (hjemmelavet æble-pærekompot, banan, appelsin og mango).
Til at starte med gik det rigtig godt, hun fik lidt under en dl og hun lappede det bare i sig uden problemer. Men i sidste uge begyndte hun at nægte at spise, onsdag og torsdag fik jeg kun et par skefulde i hende. Fredag spiste hun rigtig godt begge måltider, og så stejlede hun igen lørdag og søndag. I dag er det så mandag, og nu græder hun bare hun ser hagesmækken :(
I princippet får hun sin frugtmos omkring kl 10-11 om formiddagen og grøden ved 18-tiden. Men jeg er begyndt at tilbyde hende mad oftere, for at finde ud af om der er et andet tidspunkt, hvor hun er mere sulten eller er mere oplagt. Jeg har også prøvet at sidde med hende i stedet for, at hun sidder i den høje stol. Jeg prøver så vidt muligt at der er ro omkring hende, men hun har jo en storebror på næsten 3, som jo i weekenden også er her hele dagen. Men faktisk synes jeg næsten det går bedst, når han sidder og får hende til at grine, mens jeg lister skeen ind i munden på hende, selvom det selvfølgelig ikke er vejen frem.
Jeg prøver også at variere smagen, blender glutenfri kiks i frugtmosen, putter mango i grøden etc, men det nytter heller ikke noget. Jeg prøver også at gøre maden lidt mere tyk, eller lidt mere vandet, lidt varmere eller lidt koldere, men lige meget hjælper det.
Hvis hun er vågen, sidder hun med ved bordet når vi andre spiser, og hvis det er babyvenlig mad, så får hun tilbudt smagsprøver af det, men det interesserer hende overhovedet ikke.
Det er lidt hårdt for mig med brystet, for ud over at hun dier oftere fordi hun jo er sulten, så malker jeg også ud til grøden, som hvor vi bor ikke blandes med vand, men med den mælk som hun sædvanligvis indtager.
Hun har ellers sovet igennem om natten længe, men de dage hvor hun ikke spiser skemad vågner hun konsekvent to gange om natten og er meget sulten.
Hun har ikke problemer med fordøjelsen, det går bare derudaf hvad enten hun har spist skemad eller ej.
Lægen siger hun er for lille til at spise mad i stykker, men jeg har alligevel prøvet at give hende lidt glutenfri kiks og bittesmå stykker pærer med det resultat at hun kløjser fuldstændig i det, hoster og bliver helt rød i hovedet. Jeg kan ikke finde rugbrød uden kerner, som jeg kan lave bjælker af. Hun har gerne villet suge saften ud af en mandarinbåd, men det vil hun heller ikke mere. Til gengæld vil hun gerne gumle på en gulerod, og får også lov til det. Store stykker frugt som hun selv kan sidde med, gider hun kun lige smage på.
Jeg har skimmet din bog om mad, men jeg synes ikke jeg kan finde os i den, fordi vi er gået i gang så sent, og vores læge ikke anbefaler så mange måltider og så meget forskelligt mad endnu, som der står i din bog ved 6 måneder.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at få hende til at spise, så jeg håber at du har et par gode råd. Hun vejer 7.710 kg, det samme som for to uger siden på vores egen babyvægt. Jeg ved ikke om der er noget bekymrende ved det.
Kan de her problemer kan have noget med tandfrembrud at gøre? Der er ikke kommet noget endnu, men jeg synes at hun har travlt med at gumle og gnaske på al ting, så længe det ikke er spiseligt vel at mærke ;)
Jeg undskylder, at mit brev ikke er særligt sammenhængende og håber at du alligevel kan finde essensen i det, og at du har et par gode idéer til mig.
Med venlig hilsen
Anne
PS: Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.