Svar: Døgnrytme der fungere hjemme og i dagpleje
28. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Umiddelbart ser den rytme du skitserer rigtig fin ud. Det er meget passende at jeres datter får en formiddagslur og en middagslur dagligt.
Det lyder som om at hun er en pige der sover godt og som om at hun har glæde af meget søvn i løbet af dagen. Det er naturligvis rigtig dejligt og hun må gerne sove som hun gør, du skal dog indstille dig på at det sansynligvis ændrer sig igen, når hun er kørt ind i dagplejen og har vænnet sig til alt det nye ..
Gennemsnitligt vil de fleste børn på din datters alder sove ca 14 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet f.eks. sover 11-11 ½ time om natten og 2½-3 timer om dagen. Jeres datter sover ca 11-11 ½ time om natten og sover ofte 4 timer i løbet af dagen og lige nu derfor mere end gennemsnittet.
Jeg tænker at det ændrer sig stille og roligt og at du skal sige til dig selv, at nu hvor hun køres ind i dagpleje, vil hun naturligt have brug for at sove mere om dagen og hun vil også have brug for tid til at omstille sig - og stille og roligt få en rytme, der passer til både hjemme og dagpleje. Ofte en kort formiddagslur på måske 45-60 minutter og så en middagslur på et par timer. Lige nu reparerer hun på den dårlige nattesøvn, ved at sove mere om dagen :)
Jeg tænker også at hun naturligt lige nu sover dårligt om natten, fordi alt det nye, alle stimuli, som hun får i løbet af dagen skal bearbejdes, når hun sover. Hun vil drømme mere, hun vil kunne græde i søvne, hun vil også nogle gange grine imens hun sover - det er alt sammen naturligt. Motorisk vil hun også være urolig, hun vil kunne sætte sig op, hive sig op ved tremmerne, krybe helt op i hjørnet af sengen og kan ikke finde ro og blive lagt rigtigt igen - og hun vil have behov for at du hjælper hende med stillingsskift og luller hende videre ind i søvnen, putter dynen om hende igen osv.
Hun er lige nu i separationsfasen og øver sig i at være adskilt fra dig og det betyder at hun har ekstra meget brug for at se dig, mærke dig, være dig tæt. Og dette sker samtidig med at hun oplever at være adskilt fra dig om dagen. Så hendes uro om natten kan altså også meget vel hænge sammen med at der både fysisk og mentalt sker rigtig meget lige nu og at hun øver sig i at undvære dig ...
Du skal være meget opmærksom på at du hjælper hende med stillingsskift, beroligende ord, beroligende hænder osv. Og ikke begynder at give hende ekstra flaske eller sut i munden hele natten.
Du beder om et forslag til en dagsplan og den kommer her:
Morgen 7: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 8:45: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur ofte mellem 9-10
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, frikadelle, ½ hårdkogt æg, kogte pastaskruer osv. Kan også få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en kop mælk og en banan og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Frikadeller kan gives i stykker og kartofler moses med sovs ... Vand, sødmælk eller mme af kop.
Kommer evt. i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes evt. godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Du spørger om tandfrembrud kan spille ind på søvnen - og ja det kan det godt. Det samme kan forkølelse, øreproblemer osv. Og disse ting kan sagtens opstå netop når børn starter i dagpleje eller begynder at blive passet ude ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske