Svar: Vænnes af med sut om natten
28. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og velkommen til.
Der er flere ting i det du skriver - for det første skal du være opmærksom på at du ikke får givet din datter en vane med at skulle have sut i munden hele tiden. Hun har en alder nu, hvor hun sover meget uroligt, hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv kan komme væk fra, hun sparker dynen af. Hun drømmer også meget, kan klynke, smågræde, virke meget søgende om natten, ligge og virre med hovedet osv. Og det er vigtigt at du ikke giver hende sutten ved hver mindste lyd, men prøver at hjælpe hende videre i søvnen uden sut.
Det kan være ved at hjælpe hende om på den anden side, putte hende med dynen igen, berolige hende med dine hænder, kærtegn, holde hende i hånden eller samle hendes hænder foran på kroppen med dine hænder - det kan nogle gange give ro og gøre at hun så sover videre.
Hvis du giver hende sutten, hver gang hun vågner og klynker, så risikerer du at få skabt det som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn. Når hun sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Når hun skifter mellem de forskellige søvnstadier, så registrerer hun at alt er, som da hun faldt i søvn og registrerer her at sutten mangler. Det er altså helt naturligt at sutten ryger ud, når hun sover godt. Og hvis hun lærer at du kommer den i munden på hende, hver gang hun vågner lidt op, så lærer hun at hun ikke kan sove uden og vil naturligt forvente at du kommer hver time hele natten igennem, for at give hende sutten - og det har ingen af jer glæde af. Hun har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som du har. Derfor er det vigtigt at du ikke "per automatik" giver hende sutten, men prøver at hjælpe hende videre i søvnen uden.
Derudover, så lyder det for mig som om at hun reelt har brug for mere mælk. Det at hun sutter og søger sutten lyder faktisk til at kunne handle om behov for en flaske og jeg vil derfor anbefale at du giver hende flaske sen aften. Det er meget længe at sove fra ca 19.30 til 6.30 uden mælk og længere tid end I kan forvente, når hun ikke er ældre. Og det gør det svært for hende at dække både behovet for mad, mælk og væske dagen igennem - og dermed naturligt at hun søger ekstra om natten.
Jeg vil derfor sende dig en dagsplan, som jeg synes er realistisk og som jeg tænker vil kunne give jer mere nattero:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske - flasken gives med fordel tidlig morgen)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Og tilbydes også stadig flaske her - denne udgår dog i løbet af de næste par uger. Frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være forskellige risretter med sovs, kogte grøntsagsbuketter i hånden, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, dette kaldes også et drømmemåltid og kan gives, når hun melder sig selv og virker søgende eller kan gives mere eller mindre i søvne. Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske