Svar: Vågner utrøstelig fra søvn
27. januar 2013
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Dorte
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter har det man kalder natteskræk, hvilket ikke er det samme som mareridt ...
Det er sådan at vores søvn består af forskellige stadier, - vi slumrer ind, sover let, sover dybere og dybt og sover lettere igen og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, ligger periodevist REM-søvn som er vores drømme søvn.
Når man har mareridt, så er det onde drømme, der opstår under REM søvn. Det kommer ofte første gang hos børn mellem 3-5 år, men det kan godt opstå tidligere. Når et barn har mareridt, så vil det ofte vågne og græde, det vil kalde på mor eller far og når man kommer ind på værelset, så sidder barnet op i sengen, græder og er tydeligt ked af sin drøm. Det viser tydeligt behov for at blive trøstet og holdt om, nogle gange vil det falde til ro i egen seng, andre gange vil barnet bede om at komme ind i forældrenes seng, hvor det så kan sove trygt videre.
Når man har natteskræk så er forløbet anderledes. Natteskræk opstår nemlig i den dybeste søvn og det betyder at barnet ikke vågner - selvom det kan se vågen ud. Et barn med natteskræk vågner ofte med et skrig og når man kommer ind til barnet, så virker barnet konfus og taler usammenhængende, grædende. Barnet vil ofte ikke lade sig trøste og forsøger man, bliver man skubbet væk. Barnet kan være meget voldsom i sine reaktioner, kan slå sig selv, sparke og vride sig og det kan virke meget voldsomt. Det starter ofte omkring 1.5 års alderen men kan opstå senere og også nogle gange tidligere.
Et barn med natteskræk skal som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi barnet sover, når anfaldet opstår. Det er vigtigt at forsøge at få barnet videre i søvnen og er dette ikke muligt og er man nødt til at vække barnet, for at få det ud af sit anfald, så må det være sådan. Her skal man så være bevidst om at barnet jo ikke forstår, hvad der sker, for det er jo sket i søvne og man skal bruge lidt ekstra tid på at barnet så bliver parat til at sove igen.
Med hensyn til når jeres datter vågner med gråd af sin middagslur, så handler dette sandsynligvis om at hun vågner for tidligt - præcist som du fornemmer. Hun vågner af den dybe søvn og derfor med gråd. Det bedste du kan gøre er at trøste hende, vise hende ro og nærhed. Evt give hende lidt at drikke, men ellers give hende tid til at vågne rigtigt op, sidde lidt på skødet og få tiden til at blive parat.
Det kan godt lyde som om at jeres datter drømmer rigtig meget i øjeblikket og der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem dette og det at hun er blevet storesøster :) Det er dog ikke noget der skader hende og det er helt normalt og godt at bearbejde alle dagens oplevelser i drømme :)
Jeg vil foreslå dig at købe min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse både om natteskræk og mareridt og du vil også kunne finde masser af gode råd omkring lillebrors søvn :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske