Svar: Vågner stadig meget om natten
27. januar 2013
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når børn bliver 18-20 måneder, som jeres dreng netop er nu, så kommer der ofte en periode, hvor de vægrer sig mod at sove og hvor de også vågner med gråd om natten. Det handler om at de i denne alder, begynder at få lidt mere farefornemmelse.
Det at jeres dreng har farefornemmelse, betyder at han nu oplever verden lidt større og lidt mere farlig end tidligere. Han er nu i stand til at klatre op og han gør det - skubber f.eks. den høje stol foran sig hen til bordet og klatrer op, stolt og også lidt skræmt, for det går op for ham at han ikke selv kan komme ned. Han er også i stand til at gå og løbe hurtigere nu og det betyder at han nogle gange falder, oplever at slå sig, slå hul på knæet osv. Igen lidt skræmmende.
Han oplever også modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen, sætter mange flere grænser for ham og det er alt sammen med til at give ham en spirende farefornemmelse og dermed også en uro, når han skal sove og om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres dreng den nærhed og ro som han lige nu viser behov for, gør ham tryg, når han skal sove og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.
Det er en rigtig god idé at I sætter jer med ham om aftenen, lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke at I er der. Og det er helt okay, at han lige nu sover bedst, hvis han mærker din hånd i sin :)
Og så skal I tale med ham om dagen, om alt hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "I morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Det kan være en rigtig god idé at give ham en lille natlampe på værelset, lidt dæmpet belysning kan give ro. Det kan også være en rigtig god idé at give ham en sovebamse eller et andet sovedyr. Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg.
Hvis det fungerer at gå frem og tilbage, han ikke er ked af det og han på den måde lærer at sove uden jer, så er det fint. Men hvis det ikke fungerer, hvis han bliver ked af det, klynger sig og tydeligt har brug for at I er der og ikke går, så kan I bruge det jeg kalder for "stryge tøj metoden".
Det går ud på at I putter ham, kærligt og trygt og derefter, så stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svare når han kalder "Moaar?!" - "ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader ham mærke at I stadig er der, I gør ham tryg :)
Når han vågner om natten, så skal I forsøge at berolige ham og få ham videre i søvnen med kærtegn og nærhed. Så han hele tiden gøres tryg og lærer at han roligt kan sove, I er der og passer på ham.
Denne periode varer ofte nogle måneder, herefter kommer så et par måneder, hvor der er lidt mere ro på og så kan der omkring 2.5 års alderen komme en ny urolig periode. Det er således helt normalt at børn i perioder sover godt og I andre perioder har brug for os, brug for at mærke os og brug for ekstra tryghed, når de skal sove og om natten:)
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker med jeres dreng lige nu og hvorfor han søger jer ekstra - og hvordan I kan arbejde videre :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske