Svar: Vågner op til 15 gange hver nat - hjælp!
27. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Kære fortvivlede
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn, tak :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er sandsynligvis flere ting, som kan spille ind hos jer.
Sutten kan som du nævner sagtens være et problem. Og I kan godt begynde at lære jeres dreng selv at finde sin sut, med den alder han har. I skal lære ham det om dagen. Det betyder at han skal have sin sut i hånden og selv komme den i munden. Når han kan denne bevægelse om dagen, så vil han også bedre kunne det om natten.
Sengen skal fyldes med sutter, - det gør det lettere at finde en. En sut kan også kobles på en klud, det kan også gøre den lettere at finde. Når og hvis han vågner om natten og har brug for sin sut, så hjælp ham med at søge efter den med hånden, få den i hånden og igen putter han den selv i munden.
Allerbedst er det naturligvis hvis I kan prøve at hjælpe ham videre i søvnen, uden at han behøver have noget i munden. Det vil sige med stillingsskift, kærtegn, putte dynen om ham, sige beroligende ord osv. så han lærer at sove uden afhængighed af sutten.
Det er en god idé at få tjekket hans ører ved en ørelæge og her også få ørelægen til at se om han kan have problemer med hævede polypper. Det kan være en forklaring på at han sover så afbrudt og en ørelæge kan nogle gange se nogle ting, som egen læge ikke kan se. Du kan bestille tid til ørelæge uden henvisning.
Rytmen om dagen lyder fin, men jeg vil foreslå at I indfører en godnatgrød som en del af hans putteritual, meget gerne sammen med et aftenbad, de aftener, hvor det kan lade sig gøre. En godnatgrød giver en god mæthed inden natten, og vil ofte hjælpe børn med at sove godt. Et bad vil på samme måde give en god fysisk ro - for at virke bør badet ligge 1-1 ½ time før putning. Det passer således med en rytme, hvor han får aftensmad kl. 18, kommer i bad kl 18.30, får godnatgrød kl 19.30, flaske og derefter puttes.
Derudover vil jeg anbefale at han får to flasker dagligt og at disse flasker ligger aften og sen aften. Og han skal have mme i sine to flasker. I alt bør han få 400 ml mme, så er hans behov for jern dækket til han er et år.
Jeg vil anbefale at du giver flaske nummer to sen aften, inden du selv går i seng, hvor han kan spise den mere eller mindre i søvne og forhåbentlig derefter så sove et lidt længere søvnstræk.
Når og hvis han vågner meget tidligt, så vil jeg anbefale at du tager ham over i din seng og ser om du ikke med din nærhed og fysiske kontakt kan få ham til at sove videre. Det er vigtigt at han mærker at du er der og at du samtidig prøver at holde ham sovende, for at dagens rytme ikke skal blive forstyrret. Jo mere ens dagsrytme han har, jo mere faste sovetidspunkter, stå op tidspunkter, fast indtag af mad osv. der er, jo bedre vil det ofte virke på nattesøvnen, jo bedre vil han kunne sove.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, vand, sødmælk eller mme af kop
Afleveres i dagpleje
Sen morgen 8: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 8.30 som nu og sover her som nu et par timer
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med grøntsager i stykker, godt kogt pasta, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle osv. Må også gerne få grønsagsmos og varm mad til frokost, vand af kop.
Banan og mælk af kop og puttes herefter til middagslur 12.30-13, sover igen gerne et par timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs, ris, pasta. Almindelige børnevenlige retter - der skal være mad i stykker og også mos. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere flaske til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
De fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for ca 14 timers søvn i døgnet. Dette er et gennemsnit og nogle børn sover derfor lidt mere og andre lidt mindre. Da jeres dreng sover to lange lure i løbet af dagen og sover samlet ca 4 timer om dagen, så vil hans nattesøvn forventes at kunne vare ca. 10 timer - f.eks. fra 20 til 06 ... Bare som en rettesnor :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske