Svar: Søvnmønster om dagen
26. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen ofte trives med to lure dagligt og sammenlagt sover børn i denne alder 14 ½ time i døgnet i gennemsnit. Nogen sover lidt mindre og andre sover lidt mere.
Det kan godt være fordelt sådan at barnet f.eks. sover 11 timer om natten og 3 ½ time om dagen. Jeres dreng lyder til at sove en god lang natttesøvn og sover så måske lidt mindre om dagen, måske kun 3 timer samlet, men det er stadig okay.
Nu hvor han er 6 måneder, så bliver det lettere at få indført en rytme, hvor han får flere måltider skemad, er mere aktiv og bruger sig selv mere både motorisk og mentalt og derefter så også sover godt. Og det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en nogenlunde ens rytme dagen igennem, hvor I står op til samme tid hver morgen og putter ham til samme tid om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske en time, men må også gerne sove længere.
Frokost 11.30: Grøntagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 og må her så gerne sove en længere lur. Hvis han har sovet sin længste lur om formiddagen, vil denne lur ofte være kortere og vil ligge senere og det er også okay.
Eftermiddag 16: Hvis ha virker sulten, kan han her tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, ellers kan han få lidt ren frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på. Får stadig flaske om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne. Sover herefter til næste morgen tidlig uden yderligere mælk.
Hvis han kan nøjes med kun en flaske om natten er det rigtig flot og den rytme må I naturligvis gerne beholde :)
Når børn vågner med skrig og gråd, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn. Når vi sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybere. Derudover har vi også en periode med drømmesøvn. Vi har det der kaldes non-REM søvn, som indeholder 4 stadier og derudover REM søvn, som er vores drømmesøvn.
Hos helt små børn ser man ikke disse søvnstadier, derimod taler man om at barnet sover "aktiv søvn" og "stille søvn". Hvis man står og studerer barnet imens det sover, så kan man ofte se, hvornår barnet sover det ene og det andet. Når barnet sover aktiv søvn, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger barnet og smiler for sig selv. Når barnet sover "stille søvn", vil det derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at barnet f.eks. laver suttebevægelser med sin mund.
Ligesom børn udvikler sig motorisk hele tiden, så sker der også en udvikling med deres søvn. Og fra barnet er 3-4 måneder og de næste mange måneder frem, så udvikler søvnen sig og bliver mere og mere inddelt i stadier. Og nu, hvor jeres dreng er 6 måneder, så vil hans søvn minde lidt mere om den søvn, du har som voksen.
Så når han vågner med gråd, så er det som sagt ofte fordi han vågner direkte fra den dybe søvn. Det vil sige fra stadie 4 i non-REM søvnen. Det kan være enormt frustrerende for forældre, fordi det virker som om at barnet ikke er glad og har det godt, når det vågner, og vi vil jo gerne at vores børn vågner glade og veludhvilede. Ofte går der lige nogle minutter, så bliver barnet som regel glad og har det fint og godt.
Det bedste, du kan gøre, er at tage det roligt. Jo mere ro du kan signalere, jo mere rolig bliver din dreng. Det kan være en god idé at sætte ord på, "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå". Selvom han ikke forstår hvad du siger, så vil han lytte til roen i din stemme og det kan hjælpe.
Nogle gange kan du ved at vugge barnevognen, trille ham en tur, få ham videre i søvnen - hvis du ved at han f.eks. altid vågner op efter 40 minutters søvn, så kan det være en god idé at stå parat, så du med det samme kan lulle ham videre i søvnen. Nogle gange kan det være en god idé at køre en rigtig lang tur med barnevognen, så du passerer det tidspunkt, hvor han plejer at vågne op og på den måde får ham videre i søvnen.
Det kan også være nødvendigt at tage ham op, give ham fysisk kontakt og nærhed, men når han at vågne for meget vil han ofte ikke kunne sove igen - og så må det være sådan.
Nogle gange kan det hjælpe at stå parat med flasken og give ham en ekstra lille tår at sove videre på ...
Det er som regel noget børn vokser fra og det er helt normalt. Du kan læse mere om søvn og hvordan små børn sover i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Han sover på en anden måde om dagen end om natten, så søvnen kan ikke helt sammenlignes. Han sover måske bedre om natten, fordi lyset er dæmpet og der er stille og ro på en helt anden måde end om dagen ...
Og ja - normalt vil børn også have ondt om natten, hvis de har ondt. Men børn kan dog godt have problemer med f.eks. væske i ørerne, hvor man ikke ser symptomerne om natten, så det kan naturligvis være værd at undersøge.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske