Svar: Spisning
26. januar 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres datter og hendes madvaner.
Det lyder som om at du gør mange af de rigtige ting og I et eller andet sted nok må acceptere at I har en pige, der spiser meget selektivt. Det er rigtig vigtigt ikke at presse hende unødigt, det at spise må ikke forbindes med noget ubehageligt og må ikke være en kamp - men stadig kan du godt stille lidt krav, som at hun skal spise lidt af den rigtige mad, hvis hun f.eks. skal have dessert. Der må være visse ting hun godt kan spise, så er det lige meget, om det er kødet, kartoflerne, pasta, en gulerod eller et stykke brød, men der skal til hver måltid være et eller andet, som hun naturligt kan spise - også når I er ude ...
Du fortæller at hun godt kan smage på maden inden den stilles på bordet, og godt kan lide det - men når hun først får maden serveret ved bordet, så spiser hun den ikke. Du skal her naturligvis være opmærksom på at spisetidspunktet er rigtigt. Hvis hun er sulten ½ time før I spiser mad, så kan måltidet med fordel rykkes frem.
Du skal også være glad for at hun spiser imens maden gøres klar, så hun netop smager, undersøger og spiser forskelligt undervejs - det gør at du ikke behøver kræve at hun spiser alt, når hun så sidder ved bordet.
Og så skal du være opmærksom på om der er for stor fokus på hende ved bordet. Du skriver at I altid har prøvet ikke at give hende for meget opmærksomhed omkring måltidet og det er godt - men det er jo en balance, hvor hun på den ene side skal vide at nu er det spisetid og vi spiser ved bordet og på den anden side ikke skal presses til at smage.
Det kan nogle gange hjælpe at give hende en ny plads ved bordet. Hvis hun sidder for bordenden, så får hun let alles øjne på sig og det at lukke munden og erklærer at maden kan hun ikke lide, vil naturligt gøre noget ved jer.
At hun ikke vil spise kan også være udtryk for at hun går og tumler med noget. Det kan være at hun føler sig overset. Jeg ved fra et af dine tidligere breve at hun er blevet storesøster og det at lukke munden, ikke ville spise - hverken hjemme eller ude, kan godt være en måde at sikre sig at I ser hende. Derfor skal I naturligvis være opmærksomme på at give hende al den nærhed, som hun kan have behov for.
Sørg for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som hun kan lide. Så har hun noget at gå igang med og starter med at spise, når I sætter jer til bords. Det er vigtigt at hun på den måde gøres glad for at spise og forbinder måltidet med noget hyggeligt, I hygger jer, når I spiser. Hvis I andre spiser og er glade for mad og hun ser at I spiser forskellige fødevarer, at der er forskelige fødevarer på bordet, så vil hun stille og roligt blive mere og mere tryg ved det og vil turde smage og tilsidst vænne sig til at spise mere varieret.
Hvis der er en bestemt fødevare, som I gerne vil have hende til at spise, så er det vigtigt at I for det første spiser dette selv. Men prøv også at servere det på mange forskellige måder - råt, kogt, bagt, i gryderetter, indbagt i brød osv. Pludselig vil hun måske have lyst til at smage og finde ud af at hun kan lide det. Børn spiser f.eks. ofte hjemmebagte boller og stiller ikke spørgsmålstegn ved om de kan lide disse. De spiser dem, når de serveres og rigtig mange grøntsager kan bages ind i boller og på den måde kan barnet lære at det stadig kan smage godt - også selvom barnet f.eks. ikke kan lide kogte grøntsager ...
Det kan være en god idé at slukke for fjernsyn, telefoner, ipads osv. så der er ro omkring måltidet og så I har fokus på at nu er det spisetid. Og I må her også gerne kræve at hun bliver siddende ved bordet i mere end 5 minutter, netop fordi det er spisetid, så hun på den måde også lærer at det forventes af hende. "Nu spiser vi og så leger vi bagefter".
Hold mængden af sukkerholdige fødevarer og drikke nede, og det samme med hendes indtag af mælk, der kan fjerne den naturlige sultfornemmelse.
Hold fast i at måltider foregår ved bordet og at hun ikke løber rundt med mad i hånden. Det kan være let lige at stikke hende et eller andet, netop når hun er meget småtspisende, for så får hun noget - men det er uhensigtsmæssigt. Det er vigtigt at hun ved at måltider indtages ved bordet og at dette således prioriteres.
Hvis hun spiser meget lidt og du oplever at det går ud over hendes vægt og trivsel, så skal du naturligvis drøfte det med jeres læge. Du skriver at hun især foretrækker øllebrød, havregrød og risengrød - grød er meget let at spise, måske skulle du drøfte med lægen om jeres datter kan have problemer med at tygge eller synke og af den grund foretrækker skemad, bare en tanke ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske