Svar: Falder sent i søvn og står tidligt op
25. januar 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng hører til de børn, der sover mindre end gennemsnittet og at I nok er nødt til at acceptere dette. Jeg forstår dog godt jeres ønske om længere nattesøvn, for det er naturligt rigtig svært ikke at have tid til hinanden hverken om aftenen eller om morgenen ...
Som udgangspunkt er det godt at jeres dreng sover en lang lur til middag. For det er sådan at dagssøvnen kan reparere på den mistede nattesøvn og et betyder at når han sover så lang en lur i løbet af dagen, så udskiller han væksthormon, hans får bearbejdes dagens oplevelser osv. og det er rigtig godt for ham. Det er således bedre at han sover kortere om natten og får sin middagslur, end at han f.eks. slet ikke sove om dagen ...
I kan dog godt arbejde på at dagssøvnen bliver lidt kortere, - f.eks. 2 timer og nattesøvnen så en time længere. Og det er vigtigt at forsøger at lave ændringen med meget små skridt. I skal således ikke pludselig fra den ene dag til den anden fjerne 1 time af hans lur.
I første omgang vil det være en god idé at I prøver at få ham til at sove lidt tidligere om aftenen og det gøres bedst, ved at I putter ham, når I ved at han normalt er parat til at sove. Lige nu ligger han ofte i sin seng, taber sin sut, kalder på jer osv. og forventer næsten at putningen er forbundet med et ritual hvor han kalder og i kommer. Han skal have et nyt ritual, der betyder at han puttes, I læser lidt og så sover han i løbet af ca 15 minutter og derfor skal han ikke puttes før han med sikkerhed kan sove. Og det kan godt være at det først er kl 21.30.
Når han er kommett ind i en rytme, hvor han har lært at lægge sig til at sove inden for ca. 15 minutter efter han er puttet, så kan I begynde at flytte hans puttetidspunkt lidt frem. Samme ritual som vanligt, men nu kl 21.15, derefter 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil I rammer kl 20 som er det tidspunkt, hvor I gerne ser at han sover.
Og i takt med at dette sker, så vil han ofte begynde at afkorte sin middagslur af sig selv og hvis ikke han gør det, så kan I afkorte luren om dagen lidt - netop med 15 minutter, så han ikke sover fra 12.30-15.30, men sover fra 12.30 til 15.15, så 15.00, så 14.45, så 14.30 - og på den måde får de to timers middagslur han har behov for samtidig med at nattesøvnen så gøres tilsvarende længere ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske