Svar: Kan ikke finde ud af flaske
22. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :)
Nogle børn foretrækker den ægte vare, de er så glade for amningen og brystet og vil ikke tage imod hverken flaske eller sut - og så et det sådan. De kan sagtens trives med brystet og i takt med at jeres datter bliver ældre vil hun naturligt også kunne lære at drikke af en kop.
Hvis det er meget vigtigt for dig at hun skal tage imod en flaske, så er det en god idé at arbejde på dette dagligt og håbe at hun så tilsidst accepterer den. Nogen garanti er der ikke, men er det vigtigt for jer, så er I nødt til at blive ved.
Det er ofte en fordel at forsøge med udmalket modermælk, fordi hun så kender smagen og kun skal forholde sig til at sutte på flasken. Det er dog en meget anderledes teknik at sutte på en flaske og ikke et bryst og det kan godt være teknikken hun ikke kan finde ud af.
For nogle børn lykkes det med en NUK flaskesut i naturgummi og med ventil, en bred, flad model. Andre accepterer Pigeons elastiske flaskesut og måske kan du også have glæde af at forsøge med en Medela Calma - som netop er udarbejdet sådan at man kan give modermælk på flaske og få sutteteknikken til at minde så meget som muligt om det at spise ved brystet.
Det kan nogle gange hjælpe at starte med at amme og så undervejs i amningen lirke brystet ud og lade hende fortsætte på flasken.
Det kan nogle gange hjælpe at lade far forsøge sig, fordi han ikke forbindes med amning og hun derfor lettere accepterer at spise af flasken hos ham. Han dufter heller ikke af modermælk.
Det kan nogle gange hjælpe at give flasken imens hun ligger ved siden af jer i dobbeltsengen eller på sofaen. Eller give flasken imens hun ligger i sin barnevogn, skærmet fra verden omkring sig.
Det kan nogle gange hjælpe at give flaske sen aften, hvor hun næsten sover imens hun spiser, så hun ikke rigtigt registrerer hvad det er I putter i munden, men "bare" dier og sover videre imens.
Det kan nogle gange hjælpe at forsøge med vand i flasken og nogle gange hjælper det også at forsøge med modermælkserstatning, fordi det smager anderledes og hun bliver således nysgerrig og måske lidt forvirret og tager så "bare" imod.
Når I går over til skemad, så vil hun skulle have mme eller udmalket modermælk i skemaden. Det er vigtigt at skemaden indeholder mælk, så den er næringsrig nok. Men man kan godt gå over til skemad uden at give flaske, hun kan altså sagtens blive ammet ved siden af skemaden og det anbefales at hun ammes eller får flaske til hun er 1 år. Antallet af amninger eller flasker vil naturligt blive nedsat stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, spiser mere skemad, familiemad osv. Men hun vil som sagt stadig have brug for bryst eller flaske til 1 års alderen.
Når du ikke længere kan mætte hende med brystmælk alene, så vil det ofte være passende at gå igang med skemaden. Her vil hun være mellem 4-6 måneder. Der er ikke umiddelbart nogen grund til at tro at du ikke vil kunne producere den mælk hun har behov for indtil da ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske