Svar: Trives ugler med at flyttes frem?
22. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er nok ikke muligt at lave en ugle om til en lærke eller omvendt, men man kan godt ændre lidt på barnets rytme, barnets indre ur, uden at barnet tager skade af det eller bliver påvirket af det negativt.
For at gøre det så hensynsfuldt som muligt, så anbefaler jeg at man gør det med meget små skridt. Det vil sige rykker med ca. 15 minutter af gangen. Det betyder at man ikke pludselig skal fjerne en time af barnets middagslur eller vække barnet en time tidligere om morgenen - men små skridt, så barnets indre ur får mulighed for at følge med.
Ofte vil det være sådan at hvis man stille og roligt får barnet puttet tidligere og tidligere om aftenen, så vil barnet naturligt selv begynde at vågne tidligere om morgenen og barnets behov for middagslur vil også ofte blive kortere. De fleste søvnteoretikere siger derfor at det ikke er et spørsmål om at afkorte barnets dagssøvn, men at forlænge barnets sengetid, ved at få det tidligt i seng. I praksis kan det dog nogle gange være nødvendigt at holde middagssøvnen på et minimum og dermed nogle gange være nødvendigt at vække barnet - dog gælder her at barnet ikke må sove så kort tid eller middagsluren springes over og barnet dermed komme til at mangle søvn.
Det er mit indtryk at det indre ur ændrer sig gennem alderen og hos børn kan man godt i perioder opleve at barnet har brug for at sove senere om aftenen og sove længere om morgenen og i andre perioder trives bedre med at komme tidligt i seng og stå tidligt op. Det varierer og man er til en vis grad nødt til at være fleksibel. Der sker også nogle hormonelle ændringer i takt med at barnet vokser op og det påvirker naturligt også barnets søvn.
Når børn går i puberteten så vil deres søvnbehov øges. Derfor vil teenagere ofte sove mere - eller have behov for at sove mere - undersøgelser viser nemlig at teenagere ofte sover for lidt, hvilket er problematisk. For når en teenager får for lidt søvn, så falder udskillelsen af væksthormon, de får svært ved at modtage læring, de får tendens til overvægt, humørsvingninger osv. Svenske undersøgelser viser at mange unge går fra at være A-mennesker til B-mennesker, når de er mellem 14-17 år.
Det er en god idé generelt at sikre og hjælpe barnet med en rytme, der gør at barnet kan fungere i hverdagen. Det er vigtigt at barnet sover nok om natten, så barnet kan modtage stimuli, lære og udvikle sig om dagen og netop have overskuddet til dette. Derfor ka man ikke altid "bare" lade barnet køre sin egen rytme, fordi det vil betyde at barnet sover på uhensigtsmæssige tidspunkter i forhold til, hvad udfordringer, stimuli osv. barnet naturligt skal møde for at udvikle sig godt :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske