Brev:
Trives ugler med at flyttes frem?
22. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Trives ugler med at flyttes frem?
Hej Helen
Min mand og jeg er begge b-mennesker og vores ældste datter på 28 mdr er også ugle. Det er dejligt at hun ikke vågner kl.5 om morgenen som visse andre børn men det er kun i weekenden vi nogle gange lader hende sove ud hvor hun så typisk vågner af sig selv ca. kl.7.30-8.
Det er lidt frustrerende at vi er nødt til at vække hende til dagligt da jeg synes det er sundest at børn får lov at sove det de har lyst til og brug for. Og da det godt kan tage 15-20 minutter med søvnige protester at få liv i hende.
Pt. har min mand arbejde tæt på dagplejen og kan både aflevere og hente de fleste dage og min datter afleveres typisk kl.8 (undtagen lige nu hvor jeg er på barsel og hvor hun i højere grad får lov at sove og så afleveres kl.9 selvom jeg gerne ville have at det blev tidligere). Men hvis min mand får nyt arbejde vil vi skulle deles om at aflevere og hente da vi så begge skal køre ca. 40 minutter på arbejde. Vi vil i så fald prøve stadig at få det til at hænge sammen med en så kort dag som muligt for min ældste datter (og hendes søster som også skal starte om et par måneder) da jeg synes 8-8½time i forvejen er rigeligt.
Men det kunne godt blive nødvendigt at starte morgenen allerede kl.6 for at få det hele til at hænge sammen og så gå lidt før i seng om aftenen. Typisk prøver vi at putte den ældste ca. 20.30, den yngste på 6mdr sover nogle gange lidt før.
Jeg har i en anden mail spurgt hvordan man bærer sig ad med at rykke sovetidspunktet frem. Men jeg kom til at tænke på om det er "usundt" at blive påtvunget en anden rytme end ens naturlige? Altså at prøve at lave en ugle til en lærke? Er det noget du har erfaring med/en holdning til?
På forhånd tak