Svar: Sen sovning
21. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres datter er sandsynligvis B-menneske - hos børn kaldes det ugler (A mennesker er lærker) ... Og det betyder at hun har mest energi om aftenen. Det er aftenen, som er hendes bedste tid på dagen, her er hun årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil hun naturligt ikke sove om aftenen - hun føler sig ikke træt nok. Om morgenen er det dog sværere, hun har svært ved at blive vækket og tingene går lidt langsommere, I har måske nogle gange konflikter omkring tøj, morgenmad osv. netop fordi hun er træt og mangler overskud om morgenen ...
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at hun om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når hun protesterer mod den sædvanlige kl 20 putning, så er I nødt til at se på, hvorvidt dette tidspunkt er passende for hende eller om noget andet passer bedre og jeg kan ud af dit brev se, at I allerede har gjort jer denne overvejelse, du fornemmer at hun ofte vil sove bedst kl 20.30-21 .. og det er fint, det er vigtigt.
Herudover så skal I se på hele dagens rytme, for I kan desværre ikke putte hende tidligere i seng og så regne med at hun falder i søvn. I må godt lægge hende i seng og lade hende ligge der, hvis hun er glad og trives med det, men hvis hun protesterer og bliver ked af at være der, så skal hun ikke være der. I kan netop så risikere at den tid hun ligger i sengen giver en dårlig vane, hvor hun så netop skal op og tisse, finder på forskellige afledningsmanøvrer osv. fordi det er for kedeligt og for frustrerende at ligge i sengen og vente på at blive træt.
Når man vil ændre på en sen søvncyklus, så er man nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på, uanset om det er hverdag eller weekend. I er altså nødt til at stå tidligt op om morgenen og starte dagen til samme tid hver dag. I skal også putte til middagslur til fast tid hver dag, ligesom tidspunkterne for mad og aktiviteter dagen igennem skal være ens.
Det er også en god idé at sikre at middagsluren ikke forlænges. Hun skal ikke indhente sin manglende nattesøvn (for hun kommer til at være lidt i søvnunderskud i en periode) om dagen - den ekstra søvn skal lægges til nattesøvnen. Så hun må gerne sove 2 timer til middag, hvis det er sådan hendes behov er og det er sådan hun sover bedst, men hun skal ikke begynde at sove mere der.
Og så skal I putte hende sent om aftenen, I skal faktisk ikke putte hende før I erfaringsmæssigt ved at hun vil falde i søvn inden for kort tid. Bruge det putteritual I har besluttet at bruge - læse, putte med bamse, holde lidt i hånden osv. og så skal hun sove. Det betyder at hvis hun kan sove i løbet af 15 minutter, hvis hun puttes kl 22, så skal hun først puttes kl 22.
Og så skal I putte hende 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, hvor hun sover til middag som hun plejer, men hvor hun puttes sent om aftenen og så dog tidligere og tidligere aften efter aften. Nogle gange kan I ændre på puttetidspunktet fra dag til dag, andre gange må I bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk for I ændrer på det igen.
Det er vigtigt at gøre det på denne måde, fordi hun skal få fornemmelsen af at når hun bliver puttet, så får hun godnathistorie og falder i søvn. Hun skal have ind i sin krop, at det at at blive puttet er ikke noget der trækker ud i timer, det er ikke noget som betyder at hun skal stige ud af sengen og komme ind til jer igen og igen. At blive puttet og lægge sig til at sove er noget naturligt og man sover, fordi man naturligt føler sig træt. Det skal være let at overgive sig til søvnen.
Lige nu skal I altså putte jeres datter senere end hendes behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng. Og så dag for dag arbejde på at puttetidspunktet bliver tidligere og tidligere, der flyttes med 15 minutter af gangen. Og det er stadig vigtigt med fast stå op tid om morgenen og fast rytme hele dagen igennem.
Det tager nogle uger at ændre på en sådan rytme og I er nødt til at give det tid og prøv hele tiden at pejle jer ind på, hvor jeres datter er og hvad hendes behov er. Det tager ofte mellem 3-5 uger at få ændret en rytme, så ved I hvad I kan forvente - og her er ingen sygdom eller andet ind over, for sygdom kan som I måske ved ødelægge alle søvnrutiner eller forsøg på at skabe søvnrutiner :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske