Svar: Nattesøvn og putning
21. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Tak for din beskrivelse af hvad der sker og jeres dagsplan. Det er rigtig fint at du sender den, fordi jeg tænker at der godt kan være en sammenhæng mellem dagens rytme og de problemer I lige nu oplever omkring søvnen.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for fire flasker i døgnet og når jeg ser jeres plan for dagen, så tænker jeg at disse flasker kan ligge mere hensigtsmæssigt. Jeg tænker også at I måske skal ændre lidt på rytmen, så han sover en lidt kortere formiddagslur og får lov til at sove en længere middagslur i stedet - netop for at han så bliver mere parat til at blive puttet omkring kl 20, som du ønsker.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på og hvis han kan kapere det allerede nu, må han også gerne få en ½ bolle med smør at gumle på. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først. Sover måske 1 time her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende og må også meget gerne få små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 og må så her gerne sove en længere lur på et par timer eller måske 2.5 time, hvis han kan :)
Eftermiddag 16-16.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad, børnevenlige retter med ris, sovs, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Maden skal smage af noget, der skal være bid, mad i hånden og stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Tilbydes en banan.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23.30: Flaske som gives mere eller mindre i søvne, det der kaldes et drømmemåltid.
Tidlig morgen 05: Evt. flaske
Det er helt naturligt at børn har brug for at få flaske sen aften, for at blive fyldt ekstra op inden natten og for at få deres væskebehov dækket. Netop når skemaden begynder at fylde mere i løbet af dagen og for at give plads til nok skemad om dagen, er det godt at tilbyde flaske på ydertidspunkterne.
Når I putter ham, så kan I prøve at give ham flasken i sengen, så han ikke oplever først at falde til ro i jeres favn og derefter blive flyttet til sengen og skulle falde til ro igen.Det lyder som om at han har svært ved dette skift.
I kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan gøres ved at komme en lille pude eller sammerullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden - han er for lille til at sove med hovedpude. Og så kan I give ham flasken i sengen, så han får sin mælk, der hvor I ønsker han skal sove. Han skal ikke falde i søvn med flasken, det er vigtigt at I fjerner den lige der, hvor han smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså være døsig, når flasken fjernes:)
Jeres dreng lyder også til så småt at være igang med separationsfasen - måske er han godt igang med at krybe og igang med at kravle og øve sig i at bevæge sig lidt rundt på egen hånd og på afstand af jer? Dette giver naturligt behov for tryghed og nærhed, især når han skal sove og det giver også motorisk uro og svært ved at finde ro. Han kan derfor godt have ekstra meget behov for nærhed og tryghed, fysisk kontakt, mærke at I er der for ham lige nu :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske