Svar: 1 årig - kost - kræsenhed eller allergi? Kostens indflydelse på søvn
21. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og sikke en masse spørgsmål, jeg vil prøve at besvare dem alle så godt kan jeg, i den rækkefølge du har stillet dem :)
Jeg tror umiddelbart ikke at din dreng er kræsen, men tænker at det handler mere om den alder og den udvikling han går igennem. Det er helt naturligt at børn omkring 1 års alderen begynder at spise mere selektivt. Den naturlige lyst til at putte i munden for at smage og undersøge forsvinder - kommer maden i munden, så kommer den ofte ud igen, fordi han skal undersøge, hvordan den ser ud, når den er tygget eller i stedet hellere vil undersøge maden ved at køre det rundt mellem fingrene, mase det i bordet, se hvad der sker, når det falder ud over bordkanten osv.
Børn i denne alder vokser ikke så meget mere og har derfor ikke samme behov for mad, de spiser derfor også ofte lidt mindre. Og derfor er det vigtigt at mælken også skrues lidt ned, så det ikke er mælk der fylder i maven. Hans behov for kalk vil ofte være dækket ind hvis han får mindst 350 ml mælk dagligt. Det vil ofte være fint med et glas mælk morgen og aften og en portion yoghurt eller lignende og derudover den mælk der nu naturligt indgår i maden.
Han er naturligt også interesseret i hvordan han kan få dig til at reagere, det er spændende at undersøge, hvad det gør ved dig, når han lukker munden. Derfor er det en god idé at du giver ham madro og nogle gange lader ham sidde og spise selv imens du tømmer opvasker eller lavet andre praktisk i nærheden.
Det kan være svært for ham at overskue en tallerken fyldt med mad. Små stykker af gangen kan lette overblikket og det kan gøre at han så spiser lidt mere.
At spise selv - med fingrene eller med gaffel vil være en god idé. At lukke munden for skeen betyder ikke nødvendigvis at han er kræsen, men kan godt være udtryk for at han ikke vil mades, men vil spise selv :)
Det er en fin madplan du har og tilbuddet lyder fint. Du må gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet mad. De meget milde og søde grødtyper som risgrød bør han dog ikke få for meget af :) Og så må du sige til dig selv at hvis han spiser lidt, så er det godt og spiser han ikke så meget til det ene måltid så spiser han forhåbentlig mere til det næste og over flere dage, så spiser han lidt af al ting og det er fint.
Det anbefales at give letmælk og produkter af letmælkstypen fra 1 års alderen.
Han skal dog stadig have fedt og du må gerne bruge forskellige typer af plantemargarine, smør osv. på hans brød, så han får fedtstoffer den vej igennem. Han skal ikke spise fedtfattigt ligesom vi voksne anbefales. Fisk er en god kilde til fedt som er vigtigt for ham ... Havregrøden kan laves med vand og letmælk.
Skummetmælk anbefales først fra ca 3 år.
Han kan ammes en gang i døgnet så han også får mælk den vej igennem og du kan bibeholde denne amning så længe I begge trives med det.
Du skal som udgangspunkt ikke lave specielle retter til din dreng, men I skal spise mad, som I alle kan spise - og han naturligvis også kan spise. Noget af det skal han sidde med i hånden, noget skal spises med pincetgreb, noget med bestik og noget skal moses og gives med ske eller gaffel af jer - men udgangspunktet er at I spiser samme slags mad.
Han må gerne få mad der smager af noget, mad som er mildt krydret og brug også gerne sovs. Mange børn kan godt lide sovs og det er også en måde at sikre ham lidt ekstra fedtstof på.
Udslæt er svært at vurdere i en brevkasse ... Da det har varet de sidste par måneder så hænger det måske sammen med frostvejret og kulden. Det lyder rigtig fint at smøre ham med en ekstra fed creme. Du kan tale med lægen om, hvorvidt lægen skønner der kan være tale om allergi og en reaktion på noget han spiser.
At ha bliver rød omkring munden er helt normalt - netop fordi meget af maden rammer ved siden af munden og tages ind og ud af munden og huden bliver irriteret at dette .. Det er ikke allergi, men en reaktion på f.eks. syre eller lignende, der kan være i visse fødevarer.
Og ja han har sandsynligvis en lidt sart hud, som reagere overfor forskellige ting. Det lyder sådan - og der er desværre nok ikke så meget at gøre ved det. Hvis det fortsætter eller det udvikler sig til rigtig eksem og udslæt der varer i længere tid, så kan det være en god idé at tale med lægen. Her vil I kunne få en henvisning til en hudlæge, hvis det skønnes nødvendigt og man kan her vurdere, om det vil være relevant at lave en allergisk udredning.
Talgknopper er normale og jeg har skam set spæde børn født med talgknopper. De kan sidde der længe - i måneder - og det er normalt helt uden betydning. Det er lidt usædvanligt at han har haft op mod 20 af dem, men de er ufarlige og det lyder som om at du har fået dem væk uden at det har gjort noget. Jeg tror ikke umiddelbart at det har betydning for den sarte hud I oplever hos ham nu ...
Opvågningerne om natten skyldes sandsynligvis alder og udvikling - og en øget drømme aktivitet. Og det bedste I kan gøre er at forsøge at få ham tilbage i søvnen igen, berolige og betrygge. Evt. lade ham sove videre hos jer, så han får masser af nærhed og fysisk kontakt - hvis han hos dig søger brystet så skal han måske have lov til "bare" at sove hos far et par nætter og finde ud af at han godt kan sove om natten uden mælk - men netop med nærhed. Hvis han kan se jer og mærke jer, så ved han at I er der. Hvis han ikke kan se jer, så ved han ikke hvor I er eller hvornår I kommer tilbage, så at have en beroligende hånd hos ham, snakke lidt "shh-sshh" eller lignende vil normalt altid være godt :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske