Svar: 4-årigs spisevaner - udeladelse af komælk?
21. januar 2013
Alder:
4 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn i din datters alder spiser selektivt og ensformigt. Det vigtigste er dog at hun spiser og det lyder faktisk sådan. Det lyder også som om at hun spiser noget fra alle fødevarergrupper og det er rigtig godt.
Du skal ikke presse hende til at spise, hvis hun siger at hun ikke vil have det. Men det vil være en rigtig god idé at I laver mad, som giver mulighed for variation. Det kan være små skåle på bordet med forskellige slags grøntsager, og så kan hun selv tage det hun helst vil have.
Det er vigtigt at du lytter til hende, når hun siger at hun er sulten. Hvis hun f.eks. giver udtryk for at være sulten kl 17 og I skal spise kl 18, så er det vigtigt at du ikke siger "du må vente, vi skal spise om lidt" eller lignende, men at du i stedet tilbyder hende noget sund og nærende, når hun fornemmer sult. Hvis du beder hende vente, så fjerner du hendes fornemmelse for sult, og kl 18 føler hun ikke sult mere og så er det ikke fair f.eks. at skælde ud og sige "nu må du spise, du sagde du var så sulten". I stedet må du give hende en gulerod, lidt broccoli, blomkål, ærter, agurk, tomat eller lignende, når hun er sulten og så behøver du ikke fokusere på, hvad hun så indtager af grøntsager under aftensmaden.
Du spørger om jeg kender nogle gode opskrifter og jeg vil anbefale dig at du køber en kogebog for børn. En bog, som indeholder opskrifter, som hun kan være med til at lave og servere. Med den alder hun har kan hun sagtens være med i køkkenet og det er vigtigt for lysten til at smage og spise mad.
Hun skal mærke at mad er noget I prioriterer og sætter pris på. Og at det har betydning, hvordan andre reagerer på den mad man har lavet. At det betyder noget hvordan mad smager og hvor mad kommer fra og hvordan maden bliver til.
Det vil også være en rigtig god idé at I læser bøger om kroppen og hvordan kroppen fungerer. Hvad man skal bruge maden til, hvorfor det er vigtigt at spise - at man skal have energi for at kunne lege, vokse osv.
Du må gerne supplere hendes daglige kost med en multivitaminpille beregnet til børn i alderen 1-10 år. Den indeholder D-vitamin og du kan også få nogen med ekstra kalk, hvis det skønnes nødvendigt. Det anbefales normalt ikke at man giver børn høje doser af enkelte vitaminer og mineraler, da de så risikerer at få for meget.
Jeg synes dog I skal tale med lægen omkring det med mælk og kalk. Hvis I vil sætte jeres datter på mælkefri diæt, så synes jeg I skal have lægen med inde over og drøfte, hvordan I så sikrer hendes behov for kalk godt nok. I kan evt. få en henvisning til en diætist, hvis det skønnes nødvendigt.
Kalk findes især i de mørkegrønne grøntsager, - spinat, grønkål, broccoli og du kan i den hjemmelavede juice du laver f.eks. godt bruge lidt af disse grøntsager. Du kan også lave hjemmelavede boller, hvor du f.eks. kommer spinat i - din datter kan være med til at lave dem.
Ost er også en god og vigtig kilde til kalk - ost er skæreost eller ostehaps eller andre oste, der kan skæres i humpler. Ost er også smøreost eller ost der drysses på maden eller indgår i sovs ...
Kalktilskud findes både som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. Hvis lægen skønner at kalktilskud vil være relevant for jeres datter, så tal med lægen om, hvilken type tilskud lægen vil foreslå :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske