Brev:
4-årigs spisevaner - udeladelse af komælk?
21. januar 2013
Alder:
4 år, 7 mdr.
4-årigs spisevaner - udeladelse af komælk?
Kære Helen
Jeg har nogle kostspørgsmål vedr. min datter på 4,5 år.
Hun er ca. 112 cm høj og hun vejer ca 17 kg.
Igennem en meget lang periode (ca. 3 måneder) har hun spist ganske lidt og meget selektivt. Det er lidt pudsigt, da hun ellers altid har været nem i forhold til mad, men pludselig nægter hun fx alt grønt og alt kød.
Kun sjældent kan jeg få hende til at spise aftensmad - og det er også selvom, der er lasagne, pasta med kødsauce eller frikadeller på menuen.
På en almindelig dag får hun:
Morgen: ca. 2 dl havregrød lavet på ca. 1½ dl skummetmælk og havregryn med en lille håndfuld rosiner, vand. Hun spiser stort set det hele, men hun vil til gengæld overhovedet ikke have andet - hverken øllebrød eller andre former for grød. Hendes morgenmad er derfor meget ensformig.
Formiddag: Et lille stykke frugt 6 + vand (børnehaven melder, at hun spiser, hvis hun har tid)
Frokost: Rugbrød med diverse pålæg samt lidt grøntsager (madpakke-ordning i børnehaven - jeg laver den ikke selv). Børnehaven melder at hun spiser, men aldrig det hele og ofte spørger hun hurtigt, om hun nu har spist nok (efter ½ skive brød og et par grøntsagsstykker).
Eftermiddag: Et stykke frugt, gulerødder, agurk, et stykke grovbrød og indimellem hjemmelavet grøntsagsjuice (lavet på æbler, broccoli, agurk, gulerod, spinat). Hun spiser som regel et helt stykke frugt og gerne et stykke brød eller en bolle med enten ost, makrel eller leverpostej. Når jeg tager mig sammen til at lave juice, så drikker hun det meget gerne. Det er dog som regel kun én gang hver anden uge, at jeg får det gjort.
Aften: Varieret, men der tilbydes altid både kød/fisk/fjerkræ, grøntsager (gerne rå) og pasta/kartofler/ris/speltkerner eller lign. + vand. Hun spiser stort set intet - dog gerne en gulerod og lidt tomat/agurk/majs. Alle andre grøntsager nægter hun pure at indtage, herunder kartofler.
Dessert, kage, kiks, saftevand og slik får hun kun fredag og indimellem lørdag og/eller søndag, hvis vi er ude eller hvis vi har gæster. Hun får aldrig sodavand.
Som alle andre børn er hun selvfølgelig helt vild med både slik, kage, kiks og saft. Is og sodavand er ikke et stort hit.
Mit spørgsmål er:
- Hvordan får jeg hende til at spise mere? Er der opskrifter, som jeg kan prøve af på hende?
- Er hendes kost varieret nok?
- Hun får omtrent 15-20 g rosiner pr. morgen. Hun får ingen resten af dagen. Må hun overhovedet få så mange?
Jeg undrer mig virkelig over denne pludselige kræsenhed, da jeg virkelig aldrig har haft problemer med at få hende til at spise sundt og varieret. Er det en alders-betinget ting?
Særligt fsva. ko-mælk:
Hun har i ca. ½ år gået til regelmæssige tjek hos ørelægen, da vi har konstateret problemer med hørelsen. Hun har meget væske i sine ører, hvilket er årsagen til problemet. Hun har dog ingen smerter eller betændelse og har aldrig haft mellemørebetændelse.
På anbefaling forsøgte vi for nogle måneder siden at skære ren mælk væk fra hendes kost. Dvs. vi gav hende ikke mælk at drikke, vi gav hende ikke yoghurt, og vi lavede hendes morgengrød på soya eller rismælk.
Hun fik dog stadig mælk, hvis den indgik som en naturlig del af kosten (i sauce eller i brød eller lign.)
Hun gik igennem et helt efterår uden snot og forkølelse og med en forbedret hørelse - dog stadig med væske i ørerne.
Efter en periode begyndte vi på mælk igen. Ret hurtigt blev hendes hørelse forværret og ret hurtigt blev hun snottet og forkølet igen. Jeg havde aldrig troet det, hvis ikke jeg havde set det med egne øjne.
Vi overvejer derfor at fjerne mælk fra hendes kost igen. Problemet er bare, hvordan jeg så får dækket hendes kalk-behov? Jeg har hørt, at kalk-tilskud ikke skulle være så godt og at det ligefrem skulle være kræftfremkalende. Ved du, hvordan jeg får hende dækket ind med kalk, når jeg ikke ligefrem kan få hende til at spise 700 g broccoli om dagen? Kan du anbefale nogle bestemte tabletter?
D-vitamin? Bør jeg give hende et tilskud af D-vitamin? Jeg hører ofte, at de fleste mangler D-vitamin. Selvom hun går i skovbørnehave og er ude i mange timer hver dag, tænker jeg, at hun måske også kunne have det behov?
Jeg håber, du kan hjælpe.
Mange tak på forhånd.