Svar: Sove i barnevogn udenfor
21. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt må det anbefales at der ikke er net, stofbleer eller andet foran barnevognens kaleche. Alt hvad man hænger op foran barnevognen vil nedbringe luftcirkulationen i vognen.
Det må i stedet anbefales at børn sover et sted, hvor der er læ for blæst, rim og regn. Det er derfor bedst, hvis barnet kan stå under et halvtag - i institutionen i en liggehal.
Hvis man skønner det relevant at barnet kan blive stukket med insekter eller at en kat eller andre dyr kan lægge sig hos barnet, så kan et myggenet bruges. Dette skal dog kun bruges, hvis det er relevant og ikke "per automatik", hvis du forstår hvad jeg mener.
Regnslag bruges altid kun når det er regnvejr og et barn bør ikke stå og sove med et regnslag på vognen.
Barnevognen bør være isoleret, så den er vind- og vandtæt til alle sider. Bunden kan evt. isoleres med en ekstra madras, liggeunderlag eller lignende.
Barnet skal være iklædt passende påklædning og når det er koldt, skal tøjet have god varmeisolationsevne - f.eks. uld eller kunststof. Dynen skal dækket barnets krop både opadtil og til siderne og barnet bør ikke lægges til at sove med en våd ble. Uldundertøj kan være en fordel.
Kun raske og sunde børn bør sove ude, når det er koldt. Børn der er født for tidligt, børn med astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og disse børn bør ikke sove ude, hvis det er koldt og tåget.
Når barn sover ude, så bør det altid være under særligt opsyn. Er det meget koldt, bør barnet ikke sove ude i mere end 2 timer og man skal i denne periode se til barnet hyppigt. Jo koldere det er, jo hyppigere skal barnet tilses.
Hvor stor risiko og fare der er for at en kat lægger sig hos barnet, tør jeg desværre ikke sige. Hvis man har kat eller bor i et område med mange katte, så bør man dog være ekstra opmærksom og tilse barnet hyppigt, når barnet sover ude.
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske