Svar: Putning og Søvn
21. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - hvor dejligt at høre at du har været til mit foredrag og at du nu har fået lyst til selv at skrive :)
Det er godt at I har nogenlunde styr på dagen og på antallet af måltider. Har I indført en godnatgrød? Ellers vil det være en rigtig god idé at gøre nu. Det kan f.eks. passe at lillepigen for aftensmad sammen med jer omkring kl 18, kommer i bad kl 18.30, får godnatgrød kl 19.30 og puttes med amning (eller flaske) derefter.
Og ja - det kan godt være at en flaske vil hjælpe jer. Du har fuldstændig ret i at det kan blive en ny uhensigtsmæssig søvnassociation og det skal I naturligvis sikre jer, at det ikke bliver. Men nogle forældre oplever at flaske hjælper. Det skyldes både at modermælkserstatning ofte mætter mere end modermælk, så når barnet har drukket en flaske mme, så sover barnet længere før det melder sig igen. Det skyldes også at flasken ofte med fordel kan gives af far, hvorfor mor får mere hvile og overskud og far får naturlig del i putningen og kan bedre trøste og hjælpe til ro. Og så har flasken ofte også den fordel, at den jo kan gives i sengen eller i barnevognen - altså der, hvor I ønsker jeres datter skal sove. Så hun ikke oplever det skift der naturligt er ved at være i favn og derefter blive flyttet til egen seng, hvor mange børn jo netop vågner op igen og ikke vil sove, fordi de forbinder favnen med at skulle sove.
Ulempen er at flasken jo skal væk igen på et tidspunkt og mange vil sige at det ikke kan svare sig at give flaske, når først barnet er 8 måneder gammelt. Og handler det kun om ernæring, så er det jo rigtigt nok. Jeres datter kan fint få sit behov for mælk dækket via brystet og hun kan drikke vand af en kop, spise større mængder mad og ernæringsmæssigt har hun således ikke behov for flasken. Men den kan som sagt i nogle familie være det som virker og som giver alle en bedre søvn og jeg synes bestemt at det hos jer er værd at forsøge. De fleste børn er 13-14 måneder, når de slipper den sidste flaske helt og det betyder trods alt 5-6 måneder, hvor I måske vil have stor glæde af den og det er også en periode, der er værd at tage med.
Som I skriver er sammenhængende nattesøvn ligeså vigtigt for jeres lille pige som for jer, så at prøve om flasken vil gøre en forskel - ja der sker ikke noget ved at prøve:)
Hendes uro om natten lyder ikke til at skyldes behov for mælk, men snarere behov for tryghed og nærhed - og her er brystet det mest trygge og nære hun kender. Derfor hjælper brystet hver gang - og det kan godt være at far vil kunne tage over og få hende videre i søvnen, hvis mor ikke er der og duften af mælk dermed ikke er der. Hun må gerne ligge tæt med far, så hun kan mærke far, fars brystkasse, varme og ro og se om hun på den måde kan komme videre i søvnen. Men er hun ulykkelig så skal hun naturligvis have sin mor.
Måske har I arbejdet for længe på at hun skal slippe brystet og sove uden. Det kunne derfor være en mulighed at du lige nu lægger dig og ammer hende, når hun skal sove og lader hende falde i søvn i din seng. Bare lader hende falde i søvn og så lader hende ligge i din seng indtil du selv går i seng. Her ammer du hende så igen og først derefter flytter du hende til egen seng, hvor hun så kan sove indtil næste morgen tidlig - så vidt muligt uden at blive ammet yderligere. Det at lade hende falde i søvn tæt med dig og med brystet i en periode, kan godt være nødvendigt og helt okay og netop det at lade hende ligge, så hun ikke oplever at amningen og nærheden forsvinder, at det afbrydes. At skulle sove er altid forbundet med adskillelse og hos jer lyder det som om at hun registrerer hver gang du fjerner brystet og søger det igen og igen og igen - ikke fordi hun egentlig har brug for brystet, men mere fordi hun ikke bryder sig om adskillelsen. Så at lade hende sove tæt med dig og lade hende ligge og ikke flytte hende, før hun har sovet et par timer og med sikkerhed er kommet længere ind i søvnen, kan godt hjælpe netop på dette.
Med hensyn til lyd og berøring så må du vurdere hvordan hun trives med det. Lyd vil måske virke godt om dagen, men forstyrre hende om aftenen, når hun skal overgive sig til søvnen der. Sådan vil nogle børn have det og så kan det være godt kun at bruge berøring. Hvis du siger for meget om aftenen, vil hun måske tolke det som at I skal pludre og det er jo ikke meningen og derfor kan det være bedre her kun at kærtegne hende - hvis hun kan lide det :)
Lyde og berøring bruges imens hun ammes, så selvom brystet fjernes, så kan lydende og berøringen stadig være der og på den måde tage over :) Det samme med f.eks. en klud der dufter af dig, den bør også ligge ved brystet imens du ammer og flyttes fra din favn sammen med hende, og ikke først gives til hende, når hun er lagt. Den skal gøre skiftet fra favn til seng mindre.
Jeg synes ikke I skal ændre på søvnen om dagen. Det er en rigtig god idé at hun om dagen sover i sin barnevogn de dage, hvor det er vejr til det. Er det meget koldt, kan hun naturligvis sove en lur indendøre en dag og du kan lægge dig med hende og amme hende i din seng, for at få hende til at sove middagslur der. Men de fleste dage, vil det være godt at bruge barnevognen.
Du kan med den alder hun har nu, med fordel lade hende sidde op i vognen og så trille hende en tur, hvor hun sidder og kikker på verden, mærker vinden i ansigtet og bliver fyldt med stimuli. I kan køre op for at handle lidt og du putter hende, når hun virker parat. Fyld vognen med varer og tril hjem og lad hende så stå i haven (hvis I har en have) til hun vågner af sig selv. Læg mærke til tidspunktet, hvornår hun falder i søvn og prøv så at putte efter dette de andre dage, hvor du gerne vil undgå at skulle køre for meget med hende, for at hun kan sove.
Det er vigtigt at holde fast i en nogenlunde ens dagsrytme og det er vigtigt at hun får mulighed for at sove to gode lure i løbet af dagen. Dagssøvn kan "reparere" en dårlig nattesøvn, men manglende dagssøvn kan ikke "repareres" på samme måde om natten.
Brio bedrockers, montere hjul på sengen osv. virker for nogen og for andre ikke. Det kommer nok lidt an på om jeres datter har brug for at I fysisk hjælper hende til ro, så I skal stå med hænderne på hende og lulle hende i søvn med "håndspålæggelse" - hvis det er tilfældet, så vil rockers og hjul nok ikke have den store effekt. Men hvis hun bliver frustreret over at I rører ved hende og dog stadig virker til at have brug for bevægelse, brug for at blive vugget/lullet lidt når hun skal sove, så kan det godt have en virkning.
Cloud B turtle night light er også en mulighed. Netop for de børn der ikke bryder sig om mørke og som falder til ro, netop ved at ligge og kikke på ting der bevæger sig, ting der lyser. For nogle børn er der noget meditativt i at ligge og kikke og de falder fuldstændig til ro, for andre børn virker det modsat, og de kan ikke sove, hvis der er for meget at kikke på, de skal skærmes og hjælpes til at lukke helt fra ...
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen protestere mod at blive taget op eller rørt ved under søvn og de kan være svære at aflæse. De virker til at have behov for nærheden og når man så giver dem den, så er det alligevel ikke det. Ofte handler det om den store motoriske udvikling, hvor de får sig lagt i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra, hvor de har fysisk svært ved at finde ro og hvor de kan virke rastløse i deres krop - og her er løsningen ofte at holde hænderne på dem. F.eks. lade hende ligge på maven og så med jeres hænder, stryge hende på ryggen og ned over blenumsen eller bare holde hænderne på hende, så hun mærker tyngden, varmen og roen fra jeres hænder. Andre gange handler det om ekstra drømme aktivet, hvor de grøder, småklynker, virker søgende mod brystet, men ikke har brug for mælken men at mærke at de ikke er alene ...
Med hensyn til gråd, så skal du prøve at vurdere, hvad det er for en gråd hun har. Hvis hun græder fordi hun er overtræt, drømme og klynker, græder irriteret netop fordi hun halvsover eller er super træt, så vil det ofte være en god idé at lade hende ligge, holde hænderne på hende og hjælpe hende til ro. Men hvis hun græder ulykkeligt, er voldsomt grædende og du fornemmer at du skal tage hende op, trøste hende og holde hende i dine arme, - ja så skal du naturligvis gøre dette. Så er det hendes behov - og også dit behov - og det skal man lytte til. Du skal ikke gøre noget, der i dit hjerte føles forkert.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre ...:)
Fortsat held og lykke til jer alle tre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske