Svar: Grød og gluten
18. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære alle tre
Tak for jeres brev :)
Det anbefales at børn under 6 måneder tilbydes grød der er uden gluten, men fra 6 månedersalderen kan børn godt få gluten og deres indtag af gluten øges stille og roligt i takt med at de bliver ældre.
Det anbefales at man omkring 6 måneders alderen starter med øllebrød og havregrød. Netop rug og havre indeholder ikke ret store mængder gluten. I 7 måneders alderen kan I så begynde med flerkornsgrød og trekornsblandingen kan du med fordel give der, i 8 måneders alderen f.eks. mysligrød. Det vil samtidig øge hans indtag af grovere grød og give ham variation, så han ikke kun får en slags grød. Og ja - det vil være rigtig godt, hvis I lige nu giver ham både lidt boghvedegrød, havregrød og øllebrød, så han får lidt variation og ikke fra den ene dag til den ande "bombarderes" med grovere grød, - ny smag og ny konsistens :)
Jeres dreng vil naturligt også nu begynde at have glæde af at få lidt i hånden at gumle på. Det kan være bløde frugtbåde eller f.eks. ristede rugbrødsbjælker, en skorpe, tvebak eller lignende. Igen gælder at rugbrødsbjælker har et lavere indhold af gluten end f.eks. tvebakker, der har et højere indhold af hvede ... Så også her gælder at indtaget at gluten naturligt stiger i takt med at han bliver ældre og begynder at kunne spise flere forskellige typer af brød. Når han f.eks. bliver 8 måneder vil det være fint at give rugbrødshapsere og så også begynde med godt kogt pasta, der igen indeholder gluten og i 9 måneders alderen begynde med havregrynsboller, grahamsboller eller lignende. I takt med at hans indtag af mad øges og han spiser mere og mere varieret, får mere og mer familiemad, så vil hans indtag af gluten naturligt også øges.
Det anbefales at han kun får 2 grødmåltider dagligt og at de øvrige måltider er mos. Da han nu er 6 måneder gammel, så vil jeg foreslå at I f.eks. giver havregrød om morgenen, øllebrød eller grøntsagsmos til frokost, ristede rugbrødsbjælker at gumle på til frokost og så give grøntsagsmos til aften. På den måde vænner han sig til rugbrødssmagen og grøntsager (kød og fisk) til frokost, som er naturligt for dette måltid og hans aftensmad kan tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Når han bliver 7 måneder vil det ofte være passende med 4 måltider skemad dagligt, så her kan han få grød om morgenen og om eftermiddagen og grøntsagsmos til frokost og til aften.
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du læse meget mere om hvad du kan tilbyde din dreng af forskellige grødtyper, grøntsager, hvordan I kommer igang med kød og fisk osv. Du finder dagsplaner og kan slå stort set alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske